Steg för steg: Så hanterar du konflikten I stridens hetta blir det kaos. Då underlättar det om du har en plan som du kan följa. Det finns ingen universallösning som passar alla konflikter. Men det finns beprövade metoder för hur du kan förhålla dig till och hantera en konflikt steg för steg.
Då uppstår lätt missförstån som sedan växer till konflikter , konstaterar Sara Henrysson Eidvall.
För att lösa, eller snarare hantera , en konflikt som man har med sin chef gäller det att få till en dialog, säger hon. Oavsett om det handlar om ett litet missnöje som funnits en kort ti eller ett riktigt stort problem som grott. När konflikten pågått en tid tenderar detta att helt överskugga sakfrågan som en gång var upphov till konflikten.
Konflikt ur undersökningen: ”En person ville inte vara med i filialens arbetsrutiner då hans synsätt var ’ju fler år i branschen, desto mer rätt har man att göra som man vill’. Han bidrog till många konflikter med både kolleger och chefer men även kunder. Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Det motsvarar den tid du är på semester varje år.
Jag tror att det har att göra med vår oförmåga att hantera konflikter på ett korrekt och bra sätt.
En annan viktig orsak är rädslan att konflikten ska förvärras. Oftast får du som chef aldrig veta något om problemen. Medarbetarens första impuls är inte att springa till chefen , de flesta försöker hantera en groende konflikt på egen hand. Och det kan vara en god idé, säger han. Hon förklarar att hon ofta upplever att chefer och ledare känner att de måste ”fixa” en konflikt , att den ska lösas och helst försvinna helt.
Konflikter kollegor emellan kan börja på det personliga planet. Det slutar inte alltför sällan med att chefen tar över situationen och fattar de obekväma besluten åt medarbetarna. Det är arbetsgivaren som har huvudansvar för att förebygga konflikter och att hantera de konflikter som uppstår. Utsatta ska snabbt få hjälp eller stö chefer och arbetsledare ska få utbildning och handledning och arbetsgivaren ska vara tydlig med att kränkande behandling inte accepteras. Att förebygga och hantera konflikter är en viktig del av det.
Därmed inte sagt att det är lätt. Om du tycker att det är svårt att veta när eller hur du ska angripa en konflikt är du långt ifrån ensam”, säger Anki Ud ledarskapsutvecklare på chefsorganisationen Ledarna och expert i Chefs webbkurs om Konflikthantering för chefer. Han berättar att en del av de intervjuade konsulterna tycker att det viktigaste är att handleda chefen. Konsulten går ju från arbetsplatsen så småningom.
Därför behöver chefen verktyg för att hantera konflikterna och dess orsaker. En del arbetar främst med att handleda chefens arbete med gruppens konflikter.
Syftet med den här sidan är att visa dig hur du FÖREBYGGER konflikter , vad du ska GÖRA vid konflikt eller kränkande särbehandling och hur du kan HANTERA konflikter med medling. Vi som sammanställt sidan hanterar dagligen med konflikter på arbetsplatser via vår organisation Medlingscentrum. Det här är den svåraste konflikten att hantera , eftersom den beror på djupt rotade känslor. För att lösa den här typen av konflikt bör du försöka få båda parter att acceptera varandras åsikter och värderingar, så att de trots allt kan arbeta bra och effektivt tillsammans även om de tycker olika.
Som chef eller ledare är medlande i konflikter en utmaning som kan jämföras med att gå på lina. Så vad är då receptet för att konflikthantering? Hur blir man personalavdelningens Henry Kissinger?
Här är våra bästa tips för att vara tydlig och samtidigt hantera situationen med bravur. Du behöver du inte ta fram bandspelaren. Att spela in chefen och gå till media bör vara den absolut sista utvägen, säger experten Isabel Runebjörk. Här är hennes bästa tips om hur du hanterar konflikter på jobbet.
Man kan alltid ställa sig frågan – påverkar den här friktionen eller konflikten verksamheten? Om den gör det är det en fråga som angår er chef. Har du då en kollega som vägrar lösa något som står i vägen för verksamheten så borde det gå att prata om.
Hur hanterar jag en konflikt med min chef ? Sedan kallades de två och chefen till möte tillsammans. Chefen berättade vad konflikten ställde till med för arbetsgruppen, patienter och för chefen själv. Chefen talade också om hur ett bra samarbete skulle se ut.
De två medarbetarna fick också berätta hur ett bra samarbete skulle se ut och hur de var och en skulle bidra till det. Det som är obehagligt med att använda etiketter av ovanstående slag är att de kan förleda oss till att stanna vid ett konstaterande att någon är jobbig och hopplös. Nöjer man sig med beskrivningar av personer som ett knippe irriterande egenskaper så kan man bli blind för att alla dessa egenskaper har en bakgrund.
Комментариев нет:
Отправить комментарий