вторник, 4 февраля 2020 г.

Tatrabergen vandring

Klättra och vandra i Chamonix. Tatrabergen är något av Slovakiens stolthet. Precis som vi vill ha det! De ramas in av djupa dalar och klara, gröna insjöar, så extraordinära naturupplevelser är det ingen brist på.


På lägre höjd stannar vi vid en raststuga med servering.

Här är massor med folk. Men jag gillar inte alla dessa polska män som ser bergsturen som ett tillfälle att dricka en. Den prisbelönade spa-avdelning är hotellets juvel. Stora kalla dalen hittar vi i den södra delen av Höga Tatra.


Det kändes som en déjàvu från Nepal, natten innan vi skulle börja vår vandring där hade vi också vaknat av ett åskoväder. Jag laddar med polska piroger medan fotografen Sara tar en rejäl köttbit. Till det varsitt glas rött vin och en avsmakningsplanka med tre sorters öl.


Notan hamnar på 2kronor för rubbet.

Trots att de här bergmassiven är så pass olika har de mycket gemensamt – gulliga alpmurmeldjur, en lugn atmosfär, ett bergsliv med starka kulturtraditioner. Utmärkta leder tar oss fram nästan överallt och vandringen går från lätt till medelsvår. Bergen är dramatiskt taggiga och utmärkta leder tar dig nästan överallt. Och då bergskedjan är så kort är det aldrig långt till civilisationen, god mat och en skön säng.


Och du, det är mycket billigare än alperna, jackpot! Har du frågor om Tatra, ring till Carpe Diem och fråga efter Carl så skall jag berätta mer om denna fantastiska sagovärld. Av: Anette Jernström Ibland undrar jag hur många gånger jag har packat och packat upp, i mitt liv. Men hur tuff är nedstigningen från Rysy?


Efter en kort paus fortsätter vi längs den pittoreska Sciezka nad Reglami genom bok- och tallskogen. Det är ett välbesökt och lättillgängligt mål för vandrare. Vi funderar på att åka till Polen och vandra. Vi vill inte ha stora strapatser utan egentligen helst lagom dagsvandringar utifrån ett fast bekvämt.


För dem som vill göra långa vandringar med ryggsäck finns tre huvudleder utmärkta: Sudet-leden (3km), Beskid-leden (5km) och Świętokrzyski-leden (1km). Många bergsområden är synnerligen värdefulla ur natursynpunkt och har därför fridlysts som nationalparker, t. Tatrzański, Pieniński, Bieszczadzki och. Efter en rätt kort vistelse uppe på själva bergskammen i högfjällsområdet var vi tvungna att påbörja vår vandring ner till Zakopane igen.

Det var eftermiddag och det mörknar fort i södra Polen och vi ville inte riskera nattvandring utan vare sig ficklampa eller utrustning för kallare väder. Jag bestämmer mig därför för att ta mig till Zakopane som jag har hört ska vara en bra utgångspunkt för fin vandring i bergen. Vandring från topp till tå i Zakopane. Det får bli ett nattåg från Bratislava till Krakow och sedan en buss till Zakopane.


Har ett minne av att det gick linbana upp till de högsta topparna. Faktiskt min bästa bergsupplevelse och för de som gillar öl finns det överallt. Vi jobbar i liten skala med några få utvalda resmål, som motsvarar våra krav på vandringar i världsklass.


Om en vandringsresa får under i genomsnittsbetyg av deltagarna så plockar vi bort den ur utbudet, även om det kan vara en hyfsat bra resa. Hyfsat bra räcker inte för oss – bara det bästa är gott nog. Jag är 2 tänkte köra själv och har inget emot ganska fysiskt krävande sträckor.


Tittade främst på att hålla till i höga tatra området men har lite svårt o få ihop logistiken.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения