четверг, 6 августа 2020 г.

Värdering av fåmansbolag vid bodelning

På Bodystore hittar du ett stort utbud av produkter från VIDA online. Hej jag är mitt uppe i en bodelning med min förra fru. Vi har hållit på i 3år och varit hos en bodelningsförrättare men hon har undanhållit sitt aktiebolag så bodelningen överklagades och kom upp i tingsrätten där domen blev att firman skulle tas upp och värderas. Nu överklagade hon till hovrätten. Frågan om tillämpning av bruksvärdesprincipen vid värdering av aktier i fåmansbolag är ännu inte löst och några tillämpliga svenska rättsfall har inte stått att finna.


Detta är förvånande eftersom aktier i fåmansbolag ofta förekommer i bodelningar i anledning av äktenskapsskillnad.

Vi emotser ett klargörande rättsfall i frågan. När det gäller värderingen av tillgångarna kan det i fråga om vissa tillgångar vara svårt att hitta ett värde som båda parter kan acceptera. Vid export, omvänd skattskyldighet och vid omsättning av nya transportmedel m. Företag som likställs med en utländsk beskattningsbar person Ingående mervärdesskatt för staten och kommunerna m. Viss vägledning och meningsskilj-aktigheter finns i doktrinen.


Inledningsvis kommer jag att gå igenom vilka regler som gäller generellt gällande värdering av bostad i samband med en bodelning mellan sambos och därefter kommer jag tillämpa reglerna på din situation. Bodelning och värdering av samboegendom. Min man äger samtliga aktier i ett AB som enligt honom inte ska ingå i bodelningen vid skilsmässa som vi nu är mitt uppe i.

Enligt vårt äktenskapsförord ska hans enskilda firma som han hade vid tidpunkten för skrivandet av äktenskapsförordet inte ingå, men aktiebolaget fanns inte då. Vi ska bodela efter skilsmässa. Mitt x påstår att han inte behöver dela med sej av sina privata pensionsförsäkringar då han inte gjort några inbetalningar under vårt äktenskap.


Han har också varit ensm ägare av ett AB år och satt in sin tjänstepension själv. Skälet och typen av bodelning avgör vissa praktiska saker. Om ni gör en bodelning vid skilsmässa ska ni lämna in ansökan om bodelning till Tingsrätten. Om ni vill göra en bodelning under äktenskapet ska ansökan skickas till Skatteverket. Ni kan efter genomförd bodelning registrera den hos Skatteverket.


B) innebär ett krav på bl. B inte närmare framgår hur värderingen ska göras. Exempel: Makarna har fått en servis i bröllopspresent.


Den kanske inte skulle vara värd så mycket vid en eventuell försäljning men den betyder mycket för dem båda. Detta kan då tas med i beräkningen och höja dess värde vid värderingen. Värdering av bolag samt värderingstidpunkt vid bodelning. Vid bodelningen ska maken få hela fastigheten mot att han betalar makan för den delen av fastigheten som annars hade varit hennes efter en bodelning. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare.


En cookie innehåller ingen personinformation.

Om du inte vet kan du kolla detta på proff. Det intressanta vid en ev. Om företaget inte går med vinst och har stora lån så har det inte lika bra marknadsvärde. Mitt ex vill alltså köpa ut mig ut vårt nuvarande gemensamma hus. Till att börja med ville han bara ge mig av husets värde.


Nu verkar han ha förstått att sambolagen ger mig rätt till men godkänner inte värdringen av huset. Vad menas då med ovanstående? Jo, vid värdering av fastighet i samband med bodelning ska man utgå från fastighetens marknadsvärde.


Av förklarliga skäl kan det vara svårt att exakt veta fastighetens marknadsvärde utan att lägga ut fastigheten till försäljning. Istället måste ni sinsemellan komma överens om fastighetens.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения