вторник, 12 марта 2019 г.

Psykologisk utredning i skolan

Ta kontakt med vännerna från skolan igen. Massor av foton och minnen! Viktiga bitar är naturligtvis den information man får från personen själv via psykologiska test, samtal och observationer. Psykologisk utredning och utlåtande - vad gäller angående sekretess och bevarande?


Fråga: Min fråga gäller psykologiska utlåtande som kommer in till skolan (rektor, skolsköterska, ev. psykoom skola ) från BUP eller en extern psykolog som hyrts in? Vad gäller angående sekretess och bevarande?

Barnets eller ungdomens allmänna förmågor och kognitiva nivå har stor betydelse för hur det går i skolan och i sociala sammanhang. En psykologisk utredning med neuropsykologisk inriktning utgår från en bedömning av den allmänna begåvningsnivån. Skolan vet inte riktigt hur man ska hantera situationen när man upptäcker att en elev har särskilda behov. Det är viktigt att ha tydliga rutiner för hur man ska hantera sådana här frågor.


När det gäller elever med Aspergers syndrom tror man ibland att de ska kunna smälta in i skolans verksamhet utan att man behöver göra en särskild utredning av elevens behov. Förtydligande av riktlinjer för medicinsk, psykologisk och specialpedagogisk utredning i skolan. I det regionala samarbetet Västbus så visar riktlinjerna att den instans där frågeställningen först dyker upp har ansvar för denna: ”Elevhälsan är främst förebyggande och hälsofrämjande. En utredning i elevhälsoteamet startar oftast med en specialpedagogisk utredning innan eventuellt andra professioner kopplas in.


En fullständig utredning kräver dock att specialpedagogisk, social, psykologisk , omvårdnads- och medicinsk kompetens samarbetar, då elevens skolsvårigheter skall beaktas ur ett helhetsperspektiv.

Rapporten diskuterar när det är aktuellt att utföra en psykologutredning i skolan , hur en sådan utförs och hur resultaten återförs så att lämpliga åtgärder i möjligaste mån undanröjer hinder för lärandet. I sammanställningen ingår även en diskussion om lämpliga metoder. På uppdrag av skolor och elevhälsa utför vi psykologutredningar för elever i grundskola och gymnasieskola. Vad är syftet med en skolpsykologutredning?


Syftet med utredningen är att bedöma ett barns kognitiva och sociala utveckling för att tydliggöra barnets behov av insatser och resurser i skolan. När skolan lämnar ut en utredning måste det därför alltid göras en sekretessprövning för att undersöka om hela handlingen, eller delar av den, kan lämnas ut. Om skolan har låtit göra medicinska, psykologiska eller sociala utredningar i ärendet är uppgifterna vanligen sådana att de ska beläggas med sekretess. Hej En utredning är gjord på en elev hos skolpsykolog, initierad av rektor i samråd med övriga deltagare i elevhälsoteamet och föräldrar.


Skolpsykologen säger att utredningen är färdig sedan länge (flera månader) men ingen får ta del av den skriftligt, inte heller elev eller föräldrar. Vid särskoleplacering är en omfattande utredning innehållande en pedagogisk, en medicinsk, en psykosocial och en psykologisk bedömning ett lagkrav. Vårdnadshavare ska även ha gett sitt samtycke till utredningen.


Basutredningens frågeställning avgör den psykologiska utredningens innehåll, metoder, verktyg och omfång. Psykoom elevhälsan arbetar för att främja barns och elevers hälsa, lärande och utveckling i förskolan och skolan. Av dessa bör det framgå vad som skall belysas och redovisas i utredningen om elevens pedagogiska situation samt om elevens kunskapsutveckling i samtliga ämnen. Syftet med en utredning i skolan är inte att ställa en medicinsk diagnos och en diagnos får inte vara förutsättning för att ge barnet anpassning och stöd.


Elevhälsan ska, enligt lag, kunna erbjuda medicinsk, psykologisk , psykosocial och pedagogisk kompetens. Den pedagogiska bedömningen. Det är hemkommunen som beslutar om en elev ska tas emot i grundsärskolan.


Innan beslutet ska hemkommunen göra en pedagogisk, en psykologisk , en medicinsk och en social utredning.

Kommunen ska samråda med elevens vårdnadshavare om utredningen medan den pågår. Källa: kapitlet § andra stycket skollagen. Hur fungerar barnet i olika vardagssituationer? Bedömningen gäller såväl starka som svaga sidor.


I de fall där man trots tydliga behov av utredning , och trots försök att få till ett samarbete, ändå får nej återstår som verktyg för skolan att göra en orosanmälan till socialtjänsten. Men oftast går frågan att lösa genom dialog, konstaterar Anna Medin. Fyra utredningar krävs inför placering inom grundsärskolan Innan ett barn placeras i grund- eller gymnasiesärskola ska en pedagogisk, psykologisk , medicinsk och social bedömning göras.


Mottagande sker dock först i åk 1. Adhd- och autismdiagnoser ökar kraftigt bland barn. Idagsidans nya serie handlar om vilket stöd barn med svårigheter får i skolan. Utredning kan påbörjas i förskola eller förskoleklass.


Anna Lundh, överläkare i barn- och ungdomspsykiatri, anser att skolan måste bli mycket bättre på att anpassa undervisningen efter varje barns behov, oavsett om de har en diagnos eller inte.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения