четверг, 24 сентября 2020 г.

Vad räknas som otrohet

Sedan jag började reflektera över vad emotionell otrohet verkligen innebär så har jag också börjat dra allt hårdare gränser för vad jag accepterar. Allting som innebär att man investerar i en relation till en potentiell romantisk partner eller någon som ser en som en potentiell romantisk partner (man behöver inte själv vara intresserad). Som övriga säger så är det du som själv måste avgöra vad DU anser är otrohet och svek. Jag hade sett det som känslomässig otrohet och början till något fysiskt.


Hade inte accepterat något av det och slängt ut aset.

Nej, all otrohet handlar inte om sex och intimitet. Hemlighetsmakeri är som sagt en stor del av otroheten, och att ljuga om eller undanhålla vad du gjort med er ekonomi räknas även det som otrohet. Läs också: Varför är man otrogen?


Vad säger du om alla säger jag låter min kille ligga med andra, otrohet är det först om han ligger med mer än tio personer på ett år? Poängen: det finns ingen objektiv grund för vad otrohet är, vad gränsen går, och så vidare. Vad tycker ni ska räknas som otrohet ? Räknas en kyss som otrohet ? Vi utgår ifrån att den ena personen i ett förhållande inte vill ha varken närhet eller ömhet längre.

Har den andre personen då rätt att gå ut och träffa andra, skaffa sig egna s ex leksaker eller ska den personen också leva i celibat? Såklart har man rätt till ett privatliv på nätet. Men när sökhistoriken raderas titt som tätt är det inte så konstigt att du börjar undra vad som pågår.


Vad är det som är så hemligt? Det betydde verkligen ingenting, även om det är lätt att vara efterklok dagen efter en blöt utekväll. I slutändan är det upp till dig att besluta vad du anser är otrohet för dig.


Sätt gränser som fastställer vad du anser är acceptabelt eller inte och diskutera dem med din partner. Min pojkvän och jag har haft ett svårt förhållande med myvket nedgångar, vi gör slut och blir ihop igen och det är alltid jag som gör slut. För två månader sen gjorde jag slut i en halv vecka varav han då ringer hem en tjej som han ligger med varpå dagen efter jag ringer och förlåter honom och vi ses. Vissa ser det som otrohet om partnern endast tänker tanken på att vara med någon annan, medan andra inte har några problem med att partnern kysser eller har sex med andra personer.


Otrohet innebär att bryta en överrenskommelse, och det är upp till varje par att veta vad den överrenskommelsen är. Otrohet betyder att man bryter mot de regler som man satt upp i ett förhållande. Vad otrohet är kan variera från person till person, så det är viktigt att man kommunicerar om vart gränsen går för en själv.


Och vad gör man om man har blivit utsatt för otrohet ? Av de tillfrågade svarade procent att de det senaste året haft en sexuell relation som deras fasta partner inte känt till och troligen inte skulle tycka om. Men frågan om vad som räknas till otrohet är inte så enkel. Varje människa har sin egen uppfattning om vad som egentligen räknas som otrohet.

Det kan vara bra att ta upp frågan om otrohet så att båda partners har en klar uppfattning om hur man ser på otrohet mot varandra för att undvika missförstånd. Skälen till otrohet kan vara många. Samhället förändras oavbrutet, så också synen på otrohet och kanske framförallt vad som kan räknas som otrohet. Den klassiska otroheten, den intima relationen med en annan person än partnern, är kanske fortfarande den allra svåraste formen av otrohet. Har läst nånstans att av alla som är gifta någon gång har varit otrogen.


Ska se om jag kan leta upp källan. Tycker det är skrämmande högt. Men var går gränsen för otrohet ? Vissa anser att flörtande, mejlkontakt o. Jag förstår att min fråga är lite konstig och svår att svara på men jag undrar ändå - vad klassas som otrohet ? Går gränsen vid en kyss eller vad måste man göra för att ha varit otrogen egentligen? Jag sov hos min killkompis efter en fest för ett tag sen. Vi gjorde inget men han höll om mig och hade handen på mitt bröst hela.


Det finns också en form av otrohet som är notorisk, och som mest handlar om den som bedrar. Man kan ha en så otrygg anknytning från uppväxten att man förstör sina parrelationer, när de börjar fördjupas – genom att vara otrogen. Det här är inget som sker medvetet. När det kommer till kritan finns det ingen tydlig gräns för vad som är otrohet och inte.


Den gränsen måste man dra för sig själv utifrån sina egna känslor. Var gränsen går för otrohet är olika för oss alla – vissa tycker det räcker med en kyss och andra tycker det ska krävas en hel relation för att det ska klassas som just otrohet. Men, just nu finns det ett annat begrepp som folk snackar om, och det är micro cheating, skriver Elle.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения