среда, 19 декабря 2018 г.

Odla hampa frön

Stort utbud av fröer, växter och annat till din trädgård. Självblommande cannabis-plantor växer endast upp till centimeter och är därför särskilt behändiga för en inomhus-odling. Dessa lätt- odlade plantor kommer frodas och ge god avkastning även när de hålls på väldigt liten yta. Hampans livcykel kan delas upp i fyra delar: groningen, den vegetativa tillväxten, blomningsperioden och fortplantningsperioden. Plantans egenskaper och behov varierar mycket från period till period.


Att få ett frö att gro är inte speciellt svårt men olika metoder passar olika bra beroende på vilka krav man har. Det finns många fördelar med att odla eget frö. Man kan få fram växter som passar ens klimat bättre och göra ett noggrannare urval bland växterna än vad fröföretagen klarar av. Genom att varje år ta frön från de finaste och kraftigaste växterna får man så småningom bättre frön som är anpassade efter lokala förhållanden. I Europa har hampan historiskt används för fibrernas skull.


Information till dej som vill odla HAMPA Om du vill odla hampa så måste du göra en ansökan hos Jordbruksverket. All information finns hos Jordbruksverkets hemsida. Klick på länken nedanför så komma du dit. Jordbruksverket Lantbruk Inom lantbruket är odling av hampa ett alternativ till växelbruk då hampa kan odlas på samma fält år.


Ett fält med hampa – det är lagligt att odla cannabis om två villkor är uppfyllda. Jag har medvetet använt C-ordet i rubriken eftersom det är ordet cannabis som används i narkotikalagstiftningen. Här tänkte jag reda ut vilka undantag som gäller för oss som vill odla Cannabis – eller hampa som vi säger i dagligt. Förutom att hampa , vilken är en ettårig ört, har mycket starka växtfiber är den oerhört lättodlad och snabbväxande.


Som nyttig kulturväxt har hampan odlats i tusentals år och återfinns i de flesta klimatzoner världen över. På våra breddgrader växer sig hampa upp till emot två meter på bara några månader. Jag har rökt gräs sen jag var 1 de senaste åren i princip varje dag. Som student har det kostat lite väl mycket för att ha ett dagligt bruk.


Odla hampa frön

Fan, varför inte börja odla själv när jag bor själv’, tänkte jag. Jag köpte frön från en hemsida och satte igång, det fungerade direkt. Många kopplar odling till egen trädgår eller åtminstone balkong. Men det finns flera plantor som klarar sig utmärkt att vara enbart inomhus. Här har vi samlat tio goda saker du kan odla själv!


LÄS MER: Så odlar du i miniväxthus – tips på små växthus för fönsterbrädan och balkongen. Hampa är även intressant som biobränsle i form av briketter och som möjlig snabbväxande råvara i etanolframställning från cellulosa. Hur man odlar Hampa lagligt och småskaligt i Sverige inom ramen för gällande lagstiftning. EU godkänd produkt att odla.


Tvärtemot vad många tror, så är det fullt möjligt att helt lagligt odla Hampa (Cannabis Sativa) i Sverige, bara man går rätt och riktigt tillväga. Sverige, och Carl von Linné rapporterar att han såg mycket hampa under sin resa i Skåne. Det var inte längre lönsamt att odla hampa och så småningom ersattes hampa av syntetmaterial. Torkade hela hampa buds från hampasorten Eletta Campana, fri från frön. Labbtestad för hampans naturligt förekommande cannabinoider.


Dessutom kan man skapa biologiskt nedbrytbar plast av hampan , så vi kan sluta förpesta naturen med våra plastförpackningar. Det är fyra gånger mer effektivt att odla hampa än att såga ner skog för att skapa papper. Jag odlar all sorts lök från frö , men den gula löken odlar jag mest för att jag inte kan låta bli att se om jag kan förbättra resultaten från tidigare år. För varje säsong blir jag lite klokare.


Odla hampa frön

Förutom gul lök tycker jag att schalottenlök, purjolök, piplök som ettåring, gräslök och så kallad torpedlök är mycket fin att odla. Det låter nog krångligare än vad det är men vi rekommenderar ej detta för dig som odlar chili peppar eller tomater inomhus för att sedan ha dom utomhus undersommaren utan denna lösning är mest anpassad för inomhus odlaren som vill odla chili frön frö till skörd inomhus. Lägg hushållspapper på en tallrik, fukta pappret med en blomspruta.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения