Skall vi diskutera kvinnoförtryck och kvinnans ställning i islam måste vi först skilja mellan vad islam lär och vad muslimer gör. Hedersförtrycket i utsatta förortsområden har hårdnat, enligt föreningar som jobbar mot hedersproblematik. De blev lika mycket värda som män, med både rättigheter och skyldigheter att ta hänsyn till.
Tyvärr faller muslimska kvinnor ofta offer för kulturella avvikelser som inte hör hemma i islam. Som ickemuslim är man alltså ”islamofob” och rasist om man inte vill själv vill delta i jippon och där göra reklam för en religiös symbol som visar om man enligt islam är en ” dygdig” kvinna vs hora? När kvinnor sitter i fängelse i vissa muslimska länder för att de vill välja!
Det finns en ”prova hijab monter” på mitt universitets campus. Menar de att det numera är en modeaccessoar och inte en religiös symbol? Eller försöker de bara få kvinnor att vänja sig vid islams förtryck? Miss World America har hittills vägrat uttala sig ytterligare trots ett flertal kontaktförsök av ”Free Press”.
Ayaan Hirsi Ali vittnade förra veckan inför ett utskott om politisk islam , men fick inte en enda fråga från kvinnliga demokratiska senatorer. Kvinnor som kritiserar islam tystas av feminister, som beklagar att frågor om hederskultur och andra avarter ens lyfts. Kvinnoförtryck finns överallt i samhället och i världen, vare sig det är inom religioner, kristna, katolska eller muslimska – eller inom politik, akademi eller bolagsstyrelser. Fazeela Selberg Zaib gör.
Könsroller inom islam definieras av såväl islamiska skrifter som historien och kulturen i den muslimska världen. Den traditionella islamiska lagen, sharia, definierar skillnader mellan kvinnans och mannens roller, rättigheter och religiösa förpliktelser. Diskuterar vi islam och kvinnosyn samt kvinnans roll inom islam måste vi först skilja mellan vad muslimer gör och vad islam lär.
Allt fler troende muslimska kvinnor har börjat organisera sig för att uppnå jämlikhet mellan könen. I den turkiska kvinnorättsorganisationen ”Muslimer mot kvinnovåld” är medlemmarna övertygade om att islam som religion egentligen förespråkar jämställdhet, men att mäns tolkningar över lång tid förvridit koranens budskap. Religiöst innebär den könsapartheidens pelare. Politiskt är den politisk islams vapen för kvinnoförtryck och mot jämställdhet och sekularism.
Både den religiösa och politiska dimensionen bygger på sexism då slöjkravet reducerar kvinnan till hennes biologi. Så här skriver Fadela Amira: - Jag är inte rädd för islamister eller för extremhögern men det jag är väldigt rädd för, det är den stora massan av somliga akademiker och vänsterintellektuella, sa Fadela Amara och syftade på de som ropar islamofobi och rasism när kvinnans förtryckta och kuvade ställning hos vissa invandrargrupper kritiseras. Kvinnlig omskärelse (eller könsstympning) är ett alltför vanligt fenomen som nästan uteslutande förknippas med islam. Här lär Sveriges förenade muslimer, SFM, ut att kvinnor inte får lämna hemmet, inte bära parfym, inte skoja och inte visa hud. Islam förtrycker kvinnor.
Hon ska inte gå ut utan. I många islamistiska länder pågår kvinnoförtryck. Det beror på att de styrande har en tolkning av islam som är extrem och det har man blandat in i statspolitiken.
Iranska styret kör med sharialagar och åker man till Afghanistan så är det talibanerna som kör en liknande linje om inte värre. I islam finns det inget brott, eller något ont, så när man sätter ut saker som smutskastar islam tycker jag är den lägsta nivå man kan sänka sig till. Människorna vill inte inse att många saker som händer med invandrare kommer från traditioner och inte från religionen. Många moderna kvinnor och män förkastar nyss nämnda begränsningar och tolkar Koranen utifrån detta perspektiv.
Det är nödvändigt att vi förstår att människor med makt, precis som i länder med annan troslära än islam , ibland använder religionen som ett incitament att rättfärdiga kvinnoförtryck. Till exempel i Norrby i Borås, som blivit ett svenskt förortskalifat, och där det finns mycket “destruktiv manlighet” med rån, misshandel, kvinnoförtryck , homofobi, antisemitism och fundamentalism, där klaner styr och där shariapoliser kontrollerar att kvinnor lyder under de mest extremistiska tolkningar av Koranen. Buddhismen och judendomen, exempelvis, går ofta oförtjänt fria när religiöst kvinnoförtryck diskuteras. Ett exempel på diskriminering skulle kunna vara att du inte får åka buss om du är muslim. Viktigt att notera är dock att detta ansvar inte betyder att mannen får vara en diktator.
Fakta som Ingrid Carlqvist kommer med kan man lita på. Västvärlden har under det senaste århundradet genomgått en revolutionerande förändring i sitt tänkande, men ändå är synen på islam närmast medeltida. Den anses vara en extrem religion som förespråkar ett totalitärt statsskick, kvinnoförtryck , inbördeskrig och terrorism.
Комментариев нет:
Отправить комментарий