пятница, 22 сентября 2017 г.

Polyamorös monogam

Polyamorös monogam

Om den monoamoröse kan koppla loss sin föreställning om att sexuell exklusivitet och kärlek skulle ha med varandra att göra, så går det. En polyamorös uttrycker inte kärlek genom sexuell exklusivitet, utan genom att ge ti engagemang, bekräftelse, att lyssna, ge närhet, sex och så vidare. Vad betyder polyamorös ? En person som identifierar sig som polyamorös har förmågan att känna romantisk kärlek till flera personer samtidigt. Precis som en monogam person inte behöver praktisera sin läggning, dvs vara i en aktiv relation, behöver inte heller en polyamorös vara i flera relationer eller ens i någon relation.


Norm partner pleasure mechanics polyamorös relation. Jag har under en längre tid varit tillsammans med denna killen. Han har allt som jag söker och vi är otroligt bra tillsammans. Helt enkelt den jag vill fortsätta leva mitt liv ihop med. Jag är monogam och han är polyamorös.


Detta har lett till många många diskussioner och är otroligt krävande för oss. Jag skulle gissa att kanske av svenskarna anser sig vara monogama men jag kan vara fel ute och i så fall gissar jag att siffran är högre snarare än lägre. Otrohetsfaktorn är ju lurig, jag har fått för mig att ganska många skulle vara otrogna om de fick chansen och det räknar jag som att man inte är monogam.


I øvrigt: På samme måde som monogame kan vælge at indgå et forhold til polyamorøse fordi de er nyforelskede, kan det ske at polyamorøse forsøger at leve i monogame forhold af samme grund. Ingen af delene får sandsynligvis en lykkelig udgang. Og sådan gælder det jo alle de forskelle vi kommer ud for når vi forelsker os og forbinder os. I alla fall romantiskt, sexuellt är jag fortfarande en slampa. Det är bara att acceptera.


Mitt ideal är nog en romantiskt monogam och sexuellt öppen relation. Men drömmen om en stadig partner, jag har den. Och jag skäms inte för det. Läs även: Jag älskar porr, jag hatar porr.


Men att man ändå har ett ansvar gentemot varandra i relationerna och även om jag har relationer så är inget förhållande fritt eller öppet utan man är liksom monogam fast med flera samtidigt. Allra helst ihop i en grupp. Jag var tidigare monogam och var då oftare svartsjuk, mer svartsjuk, än jag är i dag. Då visste jag ju att en ny, bättre man kunde konkurrera ut mig ur min kärestas liv.


Nu vet jag att om jag blir dumpad är det inte för någon annan, utan helt på egna meriter, eller snarare bristen därpå. Att vara polyamorös innebär att ha förmågan att kän-na romantisk kärlek till mer än en person åt gången. För att vara polyamorös krävs alltså inte en praktik, utan det är mer en beskrivning av en förmåga eller en identitet.


Polyamorös monogam

Enligt svenska språknämnden innebär po-lyamori ”det att ha flera kärleksrelationer samtidigt”. Man kan exempelvis kalla sig miljövän fast man flyger till Bali. Polyamorösa personer säger ofta att det är något de ÄR inte GÖR. Man kan också kalla sig heterosexuell fast man är råkåt på personer av samma kön.


Man kan hävda att man är monogam fast man haft flera affärer under sitt äktenskap. Man kan kalla sig polyamorös fast man aldrig trivts med flera pågående kärleksrelationer. Har man därför känslor för en person och är tillsammans enbart med den, men har sex även med andra utan känslor inblandat så blir det ett monogamt öppet förhållande.


Man är inte polyamorös om man inte får känslor för flera personer samtidigt. Som hos en av mina huvudkaraktärer. Plötsligt träffar hon någon och blir förälskad i denna person också. Hon har ju nämligen en relation redan.


Eller är hon månne polyamorös ? Kan man älska mer än en? Och kan man bli polyamorös i mogen ålder- efter att ha levt ett monogamt liv? Hvorfor leve i polyforhold og ikke som monogam eller som single? Jeg vil altid anbefale folk, at være tro mod sig selv, så hvis man er poly, så hvorfor ikke leve som poly i stedet for som mono? Man kan godt leve som en slags single aka bo alene, selvom man er poly.


Kvinder kan forsørge sig selv og deres afkom, hvis de vil, og præventionen gør, at de kan leve fuldstændig lige så seksuelt aktivt som mændene uden risiko for at blive gravid. Som jeg ser det, er det samtidig en ti hvor den polygame livsstil kan være lige så meget en livsløgn som den monogame.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения