среда, 7 марта 2018 г.

Att vara mamma till missbrukare

Rehabilitering mot alkoholism vi har inga grupper Välkommen till soliga Spanien. Ta ditt första steg, ring oss så kan vi prata om saken. Mama är läsarnas mammagrupp de luxe, självklara mötesplatsen för alla fantastiska mammor. Just nu ingår: Eucerin-kit värde 745kr!


Beställ smidigt online.

Som barn tror man ofta att man är ensam med att ha en missbrukarförälder och man är rädd för att prata om det, men i dessa stödgrupper kan de inse att de inte är ensamma. Jag vill vara allt hon inte är. Att vara barn till en missbrukare får man vara arg. Men det sätter även sina spår.


Jag har haft svårt att lita på människor, jag har de än idag men kanske inte lika hårt som tidigare. OCH ÄNDÅ har jag fått rådet att låta mitt barn sjunka till botten, stilla se på och invänta katastrofen för att någon ska komma till räddning. Det är ingen liten sak att be en mamma om.

Som att beordra henne att inte röra sig ur fläcken när hennes barn irrat ut på motorvägen och en lastbil närmar sig i högsta fart. En gång hade Jonathan lagat mat till mig och min sambo hemma hos mitt ex. Min sambo sa att Jonathan såg konstig ut, med stora pupiller. Nej, det fanns inte på kartan.


Det fanns inte i min sinnebild att mina barn knarkar. Han var väl lite trött, tänkte jag. Efter ett par månader ringde mitt ex och sa att Jonathan knarkade. Vi tror vi hjälper vår anhörige, fixar med pengar, mat, rena kläder, ja kanske till o med bostad.


Finns nog inte speciellt många missbrukare som slutar då det liksom blir bekvämt att knarka. Om att vara barn av missbrukare. Jag ska berätta för er om att vara barn till en förälder med missbruksproblem och vad det gör med ett barn.


Hur det formar och hur det tillslut blir en del av barnets person. Jag är sex år och står på vår frostiga balkong och tittar efter mamma. Kanske kommer mammas silvriga volvo snart. Har läst om många missbrukare som själ, hotar, till och med misshandlar sin familj för att komma över pengar.


Tar avstånd från familj, är otrevliga, elaka, känslokalla.

Men ingen sådant har jag mött hos min son. Tidigare innan han började med droger kunde han vara väldigt aggresiv, uppkäftig, känslolös och avsaknad av empati. För en missbrukare innebär detta att sluta med sin drog men för den som är medberoende handlar det om att göra sig fri från missbrukaren.


Ett bra steg i rätt riktning är att börja gå i terapi för att bygga sin självkänsla och få stöd och hjälp av någon professionell att våga ta steget att bli fri från missbrukarens grepp. Beroende och missbruk är två olika saker. För att ta beroende av alkohol som ett exempel, så blir man beroende om man dricker för mycket alkohol under en längre tid: man får helt enkelt svårt att låta bli att dricka. Ditt barn kan vara orolig för hur det är hemma och tar därför ogärna hem sina kompisar.


Vänner, släktingar eller grannar kanske anar hur det står till , men det är svårt att säga: Jag är orolig för att du dricker för mycket. Ungdomarna vi möter reagerar ofta på att vi ser så ”normala” ut. Det finns fördomar om att missbrukarbarn ser ut och beter sig på ett visst sätt, precis som det finns fördomar om hur missbrukare ser ut, säger Therese. När de är ute i skolklasser händer det ofta att elever kommer fram till dem efter föreläsningen och tackar.


Att ens son ska bli missbrukare är nog inget som någon förälder ens kan föreställa sig. Maja Ögren Andersson är reporter på Norra Skåne och har också varit en av Arenas Spejare. Idag berättar hon om livet som mamma till en drogmissbrukare - hennes son Jonathan.


Rädd för att göra missbrukaren upprörd då det kan leda till återfall. I tre blogginlägg som följer på detta kommer jag att berätta om mina tankar och känslor som anhörig då David var inne i sitt missbruk. Om hur det har varit att vara mamma till en missbrukare.


Det känns så skönt att få skriva ”har varit”. För det här är en berättelse med ett lyckligt slut. En dag för tre år sedan gick det inte längre att blunda. Anna Söderlind lyssnade på en kvinna vars bägge söner var missbrukare.


Den här mamman levde utåt sett ett välordnat liv. Och hemma såg allt ut att vara perfekt med exemplariskt städade rum. För exakt tillvägagångssätt bör du vända dig till din vårdcentral eller liknande, men mycket information kan du även hitta på internet.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения