четверг, 19 июля 2018 г.

Vad gör en skolkurator

Dessa är endast några saker av allt en skolkurator arbetar med. Skolkuratorn kan lägga upp sitt arbete utifrån behov och möjligheter. Många skolkuratorer delar sin tjänst bland flera skolor, vilket gör att vissa delar av uppdraget blir lidande då det blir en fråga om prioritering. Kuratorn är där för att värna om elevernas perspektiv och ha eleven i fokus. Exakt vad en kurator gör ser ofta ganska olika ut på olika skolor.


En skolkurator arbetar bland annat med elevers mående och psykiska hälsa. Ibland kan det vara så att eleven behöver en trygg vuxen som lyssnar, stöttar, ger råd och hjälper till att hitta lösningar på frågor och funderingar. Vem är det och vad gör en skolkurator ? Har vi en skolkurator i vår skola? Så löd frågorna bland mig och mina vänner när jag själv gick på högstadiet för X-antal år sedan. Ifall du grubblar över saken kan du nedan få en klarare bild av vem skolkuratorn är och vad som hör till arbetsuppgifterna.


Vad gör en skolkurator ? Ett stöd för elever, föräldrar, lärare, skolledning och övrig skolpersonal Kuratorn ingår i skolans elevvårdsteam, som i de flesta skolor består av rektorn, biträdande rektorer, specialpedagog, skolsköterskan och kurator. Hur gör man för att få kontakt med dig? Du kan söka upp mig direkt och knacka på min dörr. Det går också bra att ringa, mejla eller skicka sms.


Vad gör en skolkurator

Du kan även be en lärare, förälder eller kompis att ta kontakt med mig om du inte orkar eller vill göra det själv. Du kan också be dem följa med till mig första gången om du vill. Annars är det fullt upp med vad man kan kalla vardagslunk. Arbete, både strategiskt och praktiskt, fyller dagar och tankar. Jag tänker på vad vi som skolkuratorer gör både lokalt, nationellt och internationellt.


På organisationsnivå arbetar en skolkurator med externa myndigheter så som exempelvis socialtjänsten och BUP. På gruppnivå arbetar en skolkurator med elever, föräldrar och pedagoger i grupp. Vi samarbetar med skolans personal och andra myndigheter när det behövs.


Vad gör en skolkurator

T ex kan vi förmedla kontakt med psykolog, ungdomsmottagning eller socialtjänst. Om en kurator vid ett samtal med en vårdnadshavare får veta att en elev kan behöva stöd ska detta dokumenteras och överlämnas till skolledningen. Skulle dessutom en arbetsgivare kräva att en skolkurator gör anteckningar av visst slag, t. Det är skolkuratorns uppgift att stötta elever som har råkat på svårigheter i skolan eller livet i övrigt. Dessutom har skolkuratorn kontakt med till exempel socialtjänst och psykiatri.


När kan jag kontakta skolkurator ? Som skolkurator är du den psykosociala resursen i elevhälsan. Du har kunskapen om samhällets stödfunktioner. Du blir rådgivare för både elever, föräldrar och personal. I arbetet ingår också rådgivning och stöd genom att använda samtal som verktyg. ENKÄT Jag kommer snart att börja ett nytt jobb, nämligen som skolkurator i ett resursteam.


Det kallas anmälningsplikt. Jag har tidigare mest erfarenhet från sjukvården och socialtjänsten, och skulle nu vilja fråga vad alla ni föräldrar har för förväntningar på en skolkurator ? Vi har bägge erfarenheter av att arbeta med ungdomar på olika sätt och ville därmed i vår c-uppsats undersöka ungdomar ur något perspektiv. Daniel har arbetat som högstadielärare och arbetar extra på ett LVU-hem. Han ska även göra sin praktik som skolkurator i höst.


Medellöner för detta yrke och andra inom Socialt arbete, samt annan nyttig statistik.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения