понедельник, 27 марта 2017 г.

Barnet vill inte bo hos pappa

TUIs internationella semesterhusportal. Säker betalning och verifierade leverantörer. Lågpriser på Boende i Ho. Gratis bokning, fantastiska priser.


Fina erbjudanden på hotell i hela världen.

Barnet vill inte bo hos den ena föräldern. Jag har en snart 12-årig son som absolut inte vill bo hos sin pappa. Hon har egentligen aldrig velat bo hos sin pappa , men det har väl gått an. Nu är hon år och har tjatat i ett år om att hon bara vill bo hos mig. Hon gråter när hon ska dit, hon tycker inte ens att det är roligt att gå till sin farmor längre, hon vill inte att han ska följa med på t ex lucian på dagis, osv.


Efter skilsmässan vill sonen bo med sin mamma, han gråter och säger att han inte trivs hos pappan. Pappan blir arg och anklagar – mamman förtvivlad och villrådig.

Idagsidans psykolog skriver: ”Kärleken till ett barn handlar om att orka se saker ur barnets perspektiv och lägga de egna behove. Pappan tycker att hon är för liten för att bestämma och att jag som mamma bara borde tala om för henne att nu är det så här. Jag tycker att hon är stor nog att ha inflytande och att hon dessutom inte skall behöva bo där när hon mår dåligt.


Att han skall försöka jobba på relationen i stället så att hon vill åka till honom. Deras pappa har också en ny partner sedan några år och de har ett gemensamt barn. Sen jag flyttade hit jag bor nu så har det dock blivit så att mina barn , främst den äldste, bara vill bo hos sin pappa i princip.


De är hos mig också, varannan vecka, men vill ofta stanna extra dagar hos sin pappa när det är dags att åka till mig, och. Om barnet far illa hos en förälder så är den föräldern olämplig att ha hand om barnet. I de allra flesta fall är det inte så svartvitt.


Den förälder som barnet inte vill till är oftast inte så uppenbart olämplig såsom vid fall av exempelvis missbruk eller misshandel. DU att barnen ska bo även hos sin pappa ? Ingen av dem vill det ju, uppenbarligen. Jag hoppas inte att du vill vara av med henne. Ta hem henne genast, det finns ingen anledning att tvinga henne att bo på ett ställe där hon inte trivs. Hon ringer när hon är hos pappa och gråter dag som kväll, säger att hon saknar mig.


När hon väl är med mig så kommer tankar på kvällen vid läggdags, att det ska hända något hemskt med mig och hennes lilla syster, hon vill inte ens prata om tankarna för de är FÖR hemska.

Men som det nu är så är alltså sonen heltid hos pappan där han är ensambarn och dottern heltid hos mig där det är 1-barn till. Det var en av orsakerna att sonen ville bo hos pappan , att det var för många barn hos mig, jag har en ny sambo och bonusbarn. Det äldsta barnet vill inte vara hos sin pappa sedan snart ett år tillbaka och situationen har varit mycket ansträngd dom emellan, nu har pappan börjat tappa tålamodet han tycker att nu är det färdigtramsat med att inte vilja vara hos han. En förälder har inte någon absolut rätt till umgänge med sitt barn. Om barnet inte vill träffa den förälder det inte bor hos finns det möjlighet att barnet och föräldern har kontakt på annat sätt.


Att umgänge kan ske genom annan kontakt är inte avsett att begränsa barnets rätt att träffa den andra föräldern. Idag hade jag ett fall där en frånskild pappa Karl vars 5-åriga dotter inte vill bo hos honom. Paret separerade för drygt år sedan och dottern har bott hos mamman till större delen. Samarbetet mellan Karl och Annika har länge fungerat dåligt pga bristande kommunikation och tillit.


OM barnen vill bo hos pappan , tycker jag att du ska tillmötesgå dem, för du värnar väl om barnens bästa? Och är inte det bästa för barnet att bl. Om de verkligen vill bo hos pappa , låt dem göra det!


Tror du inte att barnet har tänkt på sitt beslut under en längre period? En del barn tycker att det är svårt att uttrycka var de vill bo , av rädsla för att såra någon av föräldrarna. Det behöver barnet inte , hen ska aldrig behöva välja mellan sina föräldrar. Som förälder kan du känna dig sårad om barnet vill bo mest hos den andra föräldern. Det är viktigt för er son att du och mamman visar för honom att ni är överens och att det är ni som bestämmer var han ska bo.


Ett litet barn klarar inte av att själv bestämma hur mycket det ska bo hos sin mamma och pappa. Att lägga ett sådant ansvar på ett litet barns axlar är direkt oansvarigt. Om barnet bor tillfälligt hos dig under återkommande perioder Om barnet bor tillfälligt hos dig under återkommande perioder kan du och den andra föräldern skriva ett nettoavtal.


Hur ska man då ställa sig i de fallen där barnet inte vill träffa en förälder? Varje förälder har ett ansvar att skydda barnen från det som kan skada barnen.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения