понедельник, 20 марта 2017 г.

Mitt vuxna barn knarkar

Mitt ex var borta mycket. En gång hade Jonathan lagat mat till mig och min sambo hemma hos mitt ex. Min sambo sa att Jonathan såg konstig ut, med stora pupiller. Nej, det fanns inte på kartan.


Det fanns inte i min sinnebild att mina barn knarkar.

Han var väl lite trött, tänkte jag. De ska inte lova för min skull utan för sin egen. Jag har inte längre ångest över att de ska börja knarka igen. Jag vet också att det är viktigt att jag mår bra själv och att jag finns till för mina andra barn.


De kom i kläm under de år som bröderna knarkade. Det kan tyda på ett narkotikamissbruk. Nu har polisen sammanställt en checklista där oroliga föräldrar kan se om deras barn visar tecken på att knarka.

Ja som rubriken lyder jag undrar om någon erfaren kan upplysa mej om tidiga tecken på att en åring knarkar. I detta fallet en tjej, inte mitt eget barn otroligt intelligent och haft lätt för sej i skolan. Dock senaste tiden haft det betydligt svårare med skolan, men hittils kunnat läsa ikapp.


Behöver mer konkreta synbara tecken. Hade min dotter varit så hade jag låst in henne och tvingat henne att bli fri från skiten, att hon beter sig som hon nu gör det beror på drogerna hon stoppar i sig. Kan låta väldigt hårt och hemskt men man har inget val antingen så får man ha en knarkarunge som man ej känner igen, ej har nåt gemensamt med och ständigt får oroa. Vuxna föräldrar kan hjälpa barn att bli vuxna Barn idag har ofta inga självklara mål att sikta mot och uppgifter att göra som ger delaktighet i samhällsgemenskapen.


Detta förorsakar förvirring och revolt mot ett samhälle bestående av många vuxna som inte vuxit upp. De som inte känner igen sig söker sig oftast inte hit över huvud taget, för det finns inget intresse. Några av de vanligaste frågor föräldrarna ställer när det gäller narkotika är: hur ska jag veta om mitt barn knarkar eller vad ska jag göra om jag misstänker att mitt barn använder narkotika? Hur kan jag upptäcka om mitt barn har provat cannabis?


Det är lätt att svara på den senare frågan. Som regel brukar ungdomar hålla sig hemifrån när de gör sina första försök. Gerd Snellman är laestadian och mamma till sju söner. Min son knarkade , stal både av mig och andra, hamnade i fängelse och har varit gånger på behandlingshem.


Han är år nu och jag har ingen kontakt med honom längre.

Han vill ha pengar av mig, men får inga. Han påstår att det är mitt fel att han missbrukat och att jag har svikit mitt eget blo som inte vill stötta honom med pengar! Men den internationella narkotikadebatten har fokuserat på vuxna och den moraliska och juridiska skyldigheten att skydda barn från narkotika har hamnat i skuggan.


Det skriver bland andra Robert L. DuPont, förste generaldirektören för the U. National Institute on Drug Abuse (NIDA) tillsammans med överläkare Kerstin Käll och Per Johansson, WFAD. Martin Stenmarcks mamma födde barn på år. Han beskriver henne som vil vacker och karismatisk, ständigt på väg till en ny adress. Som vuxen har Martin fått en helt annan bild av sin barndom genom att djupintervjua sina syskon. Som förälder eller annan vuxen bör man bli vaksam om en ungdom plötsligt ändrar beteende eller livsstil.


Byter hen vänkrets, slutar idrottsaktiviteten, inte svarar i telefon, börjar röka och dricka och inte håller avtalade tider – då är det läge att reagera. Vuxna barn till alkoholister har många känslor som Du inte har. Klumpen i magen försvann och Gerd blev trött. Beroende på bakgrunden så reagerar det vuxna barnet med rädsla, samt en beskyddande känsla för Dig samt en överväldigande tacksamhet att Du tar hand om situationer.


Konfrontationer är heller aldrig lätt för vuxna barn till alkoholister.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения