четверг, 19 мая 2016 г.

Arv orubbat bo

Din bokning bekräftas på en gång! Snabbt och enkelt att använda. Enkel och säker bokning online. Fina erbjudanden på hotell i hela världen.


Uttrycket anses oklart och ålderdomligt och det bör därför inte användas.

Jag och min fru är gifta, har gemensam ekonomi, gemensamt ägt hus med gemensamma lån och tre (vuxna) gemensamma barn. Orubbat bo med fri förfoganderätt, hur ska testamentet formuleras? Behöver vi skriva testamente för att, när den ena dör, den efterlevande ska sitta i orubbat bo med fri förfoganderätt?


Många brukar emellertid göra precis som ni har gjort, det vill säga skriva en önskan i testamentet om att den efterlevande maken ska få sitta i orubbat bo med förhoppning om att särkullbarn ska respektera denna önskan och istället ta sitt arv som ett efterarv efter att den efterlevande maken gått bort (se här). Det man vill uppnå är att den efterlevande partnern ska ärva allt, vilket leder till att barnen inte får något arv. Särkullbarns arvsrätt vid orubbat bo Hej på er. Jag o min bror vill veta om vi kan få ut vårt arv efter vår far som dog för år sedan.


Vi lovade Birgitta hans dåvarande fru att hon skulle få sitta i orubbat bo så länge hon bodde kvar i huset.

Men nu är huset sålt och vi undrar vad vi kan göra nu. På Juridiska Dokument finns ett testamente. Sammanfattningsvis behöver inget testamente med innebörden att efterlevande make ska sitta i orubbat bo upprättas om det inte finns några särkullbarn. Att det förr var vanligt med sådana testamenten beror på att lagreglerna då såg annorlunda ut.


Arvet efter din make tillfaller hans barn. Vad gäller begreppet orubbat bo så brukar man med detta avse den situationen där den efterlevande av två makar ärver allt efter den först avlidne. Makar utan barn eller makar som enbart har gemensamma barn sitter kvar i så kallat orubbat bo. För makar utan barn eller makar med enbart gemensamma barn är det alltid så.


Först när båda makarna gått bort får barnen ut sitt arv. Välkommen till Thorlund Juristbyrå! Läs riktiga recensioner - boka nu! Det enda säkra sättet att sitta i orubbat bo är om ni är gifta utan barn eller om ni är gifta och har gemensamma barn.


Gemensamma barn måste ju som sagt vänta med sitt arv tills både makar har dött. Makar som bara har gemensamma barn sitter kvar i orubbat bo eftersom de gemensamma barnen får vänta med sitt arv tills dess att den andre föräldern avlider. Vad ska jag, som inte har några barn, och min sambo, med två vuxna barn, skriva för papper för att vara säkra på att var och en sitter i orubbat bo tills vi dör?


Jag vill att mina syskonbarnbarn ska ärva mig först efter min sambos död och min sambo vill också att hans barn ska ärva efter bådas frånfälle.

Ibland finns det testamente skrivet där man vill att den efterlevande sitter i orubbat bo. Om ett av barnen vill ha ut sitt arv i samband med detta så finns det möjlighet att få det. Dock är jag tveksam till att du idag kan begära ut ditt arv om din mor säljer huset, eftersom du vid boupteckningen inte begärt detta. Du skriver att Det heter ju att den efterlevande har rätt att sitta i orubbat bo.


Det förutsätter nog att det fanns ett inbördes testamente som angav just det, annars har nog barnen rätt att få ut sin laglott. Men det hade dom ju rätt till redan tidigare. Dvs före försäljningen av huset. Man får inte göra barn arvlösa i Sverige men när det gäller gifta utan särkullsbarn så är det så att barnen måste vänta med att få sitt arv tills bägge föräldrarna är döda.


Kan vi skriva in i inbördes testamentet att våra särkullbarn inte får ta ut sitt arv när föräldern dör? Vi vill kunna sitta kvar i orubbat bo. Frågan gäller särkullbarns rätt till arv.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения