среда, 5 октября 2016 г.

Hur hanterar man en konflikt

Här följer några punkter om hur de bör hanteras : Var ärlig. När du hanterar en konflikt är det viktigt att du är helt ärlig när du uttrycker dina känslor och reaktioner för att kunna nå en positiv lösning. Konflikthantering ingår i dina arbetsuppgifter som chef.


Vi ger dig tips på hur du enkelt kan hantera de konflikter som uppstår på en arbetsplats. Hur du hanterar konflikter är avgörande för hur dina relationer ser ut på arbetsplatser, såväl som hemma. Det har en avgörande betydelse för hur du själv mår och vad du kan prestera tillsammans med andra människor.

När en konflikt blir till ett problem. Man måste alltid skilja på en konflikt och ett problem. En konflikt är i sig inte ett problem, utan förvandlas endast till ett sådant om den inte hanteras på ett korrekt sätt. Detta är mycket viktigt att komma ihåg.


Som chef eller ledare är medlande i konflikter en utmaning som kan jämföras med att gå på lina. Så vad är då receptet för att konflikthantering? Hur blir man personalavdelningens Henry Kissinger? Här är våra bästa tips för att vara tydlig och samtidigt hantera situationen med bravur.


En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter.

Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet. Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Han är särskilt intresserad av samspelet mellan ledare, grupper och medarbetare, hur man kan träna viktiga, egna färdigheter för ett bättre ledarskap och framgångsrika strategier för organisationsförändringar.


Han får ofta frågan om hur man som chef eller projektledare hanterar konflikter. Hur man hanterar konflikter på arbetsplatsen Något som kan vara jobbigt att hantera är konflikter på sin arbetsplats. Till viss mån är konflikter bra då det bevisar att något är på gång och det kan leda till utveckling då en arbetsplats helt utan konflikter kan stanna av i utvecklingen. Men det finns beprövade metoder för hur du kan förhålla dig till och hantera en konflikt steg för steg.


Steg – Inventera Man kan likna en konflikthärd vid en lök. För att komma åt det innersta måste man skala bort de yttre lagren. Alla höjda röster bottnar inte i en konflikt. Skilda åsikter är naturliga inslag på en. Det är ju inte ovanligt att chefen är en del av konflikten och då är det mycket vanligt att vi får rycka in.


Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att få distans och perspektiv när man står mitt uppe i en öppen konflikt. Tamara säger att en fullt utvecklad konflikt – stadie fyra – kräver stor förmåga att lyssna. Den största skillnaden mellan hantering och lösning ligger i de olika värdegrunder som påverkar hur man gör efter att en konflikt har uppstått. Lite bakvänt kan man säga: vad du gjorde bestämde hur du tänkte.


Men man kan bestämma sig för att hantera en konflikt i förväg också. Vi vill därigenom lära eleverna att bli självständiga och självtänkande samhällsmedborgare.

Vi har tillika valt detta ämne då vi anser att vi saknar kompetens inom området. För att sköta sina kort rätt i en konflikt som utspelar sig i offentligheten finns en hel del att tänka på. Men ta inte för givet att en konflikt är någonting dåligt.


Ställ er i stället frågan: Hur kan vi tjäna på detta? Det säger Matti Kataj­a, seniorkonsult inom public affairs på kommunikationsbyrån Prime. Inga konflikter går över av sig själva. Det krävs en hel del mod och erfarenheter att gå in och hantera en konflikt. En av orsakerna till att konflikter är svåra att hantera är att de flesta personer får negativa associationer av ordet konflikt.


Bland annat skriver hon om medling. Hon säger att medling går ut på att uttrycka sina känslor och behov och även ta del av andras. Man skapar möjligheter och kommer överens om hur man ska lösa konflikten. Medling är en särskild metod för att lösa eller hantera konflikter. Medarbetarens första impuls är inte att springa till chefen, de flesta försöker hantera en groende konflikt på egen hand.


Och det kan vara en god idé, säger han. Konflikter kollegor emellan kan börja på det personliga planet. Det är inte helt ovanligt att en uppskattad kollega med hög social kompetens slutar och ersätts av en ny.


Den mäter på den lodräta axeln hur stor omsorg du visar för dina egna intressen, på den vågräta hur stor omsorg du visar för den andras intresse.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения