среда, 19 октября 2016 г.

Skilsmässa efter 25 år

Lämnad efter år tillsammans, vilket är mer än halva mitt liv. Vilket underbart forum. Har läst här ett par dagar och fått så många av mina tankar bekräftade.


Skilsmässa efter år - Min historia - Forum för. Min man har tappat känslorna för mig efter år.

Exfrun var i snitt år och exmaken hade fyllt år när de tog beslutet. Deras äktenskap hade i snitt varat i lite mer än tio år. Men en skilsmässa handlar inte bara om att säga hej då till en person man trodde att man skulle dela livet med.


Det medför också en lång rad. Min skilsmässa ligger ett par år tillbaka i tiden nu och jag har en erfarenhet som jag vill dela med mig av. Trots att det i vår skilsmässa fanns en ny partner inblandad för en av oss så hade vi ändå bestämt oss för att sätta barnens bästa i främsta rummet.


Nu är det fem år sedan jag och min man skilde oss, efter att ha varit tillsammans i år. Det tragikomiska är att vi var helt överens om att gå skilda vägar, från min sida kände jag att jag inte älskade honom längre, att vi mest bara var goda vänner.

När pappan till hennes dotter och hon skilde sig för många år sedan var dottern liten. Vi kom inte överens helt enkelt, och han hade inga känslor kvar för mig, därför gick vi isär, berättar Christina. Tiden närmast efter skilsmässan var jobbig. Dottern var liten, Christina hade inget jobb och ekonomin var knackig.


Därför ger vi dig nu möjlighet att på ett enkelt och smidigt sätt snabbt få tillgång till psykologisk behandling direkt från ditt vardagsrum. Ett av våra tonårsbarn med ADHD fastnade i dataspelsberonde. Detta efter att han lagt av med sporten han förut hade älskat men inte längre. Allt är ok med honom nu. Han går till skolan och kommer klara av nian.


Men eftersom han var hemmasittare i två år och min fru fick ta stora delar av den stöttande delen gentemot honom. Tingsrätten skickar då ett meddelande om skilsmässan till Skatteverket som registrerar den. Först när skilsmässan vunnit laga kraft kan man gifta om sig på nytt. Man bör dock inte va för på säger dom. Men det är svårt att hålla det på en lagom nivå när både kropp och själ skriker efter den man älskar.


Vi har varit tillsammans i år. Har inte haft det tipptopp sista åren med småbarn. Mycket irritation och tidsbrist för varandra.

Hur långt efter skilsmässa kan man kräva bodelning? Det finns ingen tidsgräns i lagen för hur långt efter er skilsmässa du kan kräva att en bodelning ska ske. Bodelningen ska däremot göras med utgångspunkt i hur era egendomsförhållanden såg ut för tre år sedan då ni separerade.


Så mycket sörjde han liksom… Han har bott kvar i vårat gemensamma hus sedan jag flyttade för ett år sedan. Nu har vi äntligen sålt huset och han ska flytta till sin nya kvinna efter månader. Det är därför viktigt att övertyga alla barn om att skilsmässan inte är deras fel. Barnen ska få reda på att skilsmässan endast beror på något mellan de två vuxna som gör att de inte längre kan fungera ihop. I en skilsmässa upplever barn ofta en stor lojalitetskonflikt.


Jag har aldrig, en enda sekund ångrat mig. Det är snart tio år sedan och de gånger jag träffar min exman blir jag lika övertygad om att skilsmässa var det ända rätta. Jag är numera sambo och förlovad med mannen som skulle bli min älskare, men det tog ett par år innan vi tog det steget. Då ni är oense om skilsmässan måste en betänketid tillämpas såvida ni inte bott isär i minst två år. I ert fall måste er fru skicka in en ansökan om en skilsmässopapper avseende en icke gemensam skilsmässa vilket per automatik kommer med en betänketid.


Jag hoppas att detta svarade på er fråga.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения