четверг, 6 октября 2016 г.

Dikt från gudföräldrar

Dikter till dopet som får dig i rätt dopstämning. Här hittar du flera dikter till dopet att välja mellan. Självklart kan du låna dikterna helt gratis. Jag och min man har fått den STORA äran att bli gudföräldrar till hans systers dotter, för mig är detta stort, jag känner mig sååå glad över detta.


Jag skulle vilja ha hjälp att hitta någon jätte fin dikt jag kunde läsa på dopet. Det som kommer från hjärtat behöver inte alltid vara en perfekt dikt utan kan också vara just bara vackra ord.

Man kan också ta hjälp av färdiga dikter till dop skrivna av andra. Nedan har vi samlat en del dikter till dop som kan ge inspiration för eget författande eller lånas då man behöver en dikt till dop. Från : Elisabeth Nilsson Hej Elisabeth! Det är ingen skillnad på att vara fadder och gudmor – det är olika namn på samma sak, nämligen att vara den som på ett särskilt sätt stöttar och finns där för barnet under uppväxten, som ber för barnet och kommer ihåg barnet på dopdag och kanske födelsedag, för att nämna några exempel på vad en fadder kan göra.


Dikt om pojkar Pojkar förekommer i diverse storlekar, vikter och färger. De påträffas överallt – ovanpå, under, klättrande på, hängande i, springande runt och hoppande över. Mödrar älskar dem, små flickor avskyr dem, äldre systrar och bröder tolererar dem, stora människor ignorerar dem och Himlen beskyddar dem. Utbudet av begravningsdikter är stort och det kan ibland kännas svårt att avgöra vilken dikt som egentligen passar bäst.


För att underlätta ert val har vi på Lavendla Begravningsbyrå samlat några väl utvalda dikter till begravning från några av Sveriges mest kända författare och poeter.

Må en ängel från det höga rosor strö i dina spår! Ett litet minne jag dig ger må lyckans ängel giva mer. När jag trött till vila går och mitt öga sluta får, Fader, låt Din ängel då vänligt vid min sida stå. Vi är stolta gudföräldrar till lilla Elis.


En av Elis doppresenter från oss är denna fina låda där han mamma och pappa kan förvara några av hans första saker. Kanske första nappen, bussbiljetten, solglasögonen, tanden, hårlocken, leksaken, plagget etc. Det är också väldigt fint att ha med en dikt på dopinbjudan eller tackkort eller kanske på ett programblad till dopgudstjänsten. På grund av upphovsmannarättsliga skäl har vi varit tvungna att ta bort verser och dikter förutom nedanstående där författarna givit sitt tillstånd. Denna dikt är hämta med tillstån ur boken ”Sakna dikter ur sorgen” av Ewa Åkerlind.


Tips på dikt till blivande gudmor? Någon vänlig själ som har tips på en dikt att läsa på dop till en blivande gudmor? Denna dikt läste jag för min systerdotter på hennes dop, tycker den är himla fin! Blev gudmor) ETT GUDBARN Av: Siv Andersson Att få ett litet gudbarn är en gåva och en ära - att man är så betrodd att stå ett liv så nära.


Man länkas till varandra med ett gudomligt band. Så själsligt är man nära fast man bara ses ibland. Hoppa till navigering Hoppa till sök. Här finns poem sorterad efter olika teman. Kolla Alla dikter alfabetisk for en lista över alla dikter.


Någon läser en eller flera passande dikter och n ågon eller alla i rummet kan sjunga en sång – läsning och sång sätter inramningen och skapar stämning.

I boken ”Dopfest och namnkalas” föreslår författarna Tiina Nevala och Minna Rosendahl att man vid namngivningsceremonin kan sätta en blomsterkrans på det lilla barnets huvud. Ligger vaken håller kudden nära tätt intill. Längtar efter närhet, fast jag inte vill. Mina tankar och känslor går ej hand i hand de duellerar.


Har ännu ett par dikter som jag tycker om och hoppas att också du gör det. Skulle så gärna vilja få dem publicerade på din sida. Hoppas att det går bra om jag skickar dem så här.


De har bilder med sig om det går bra. En fadder, gudfar eller gudmor förekommer inom barndöpande kristna kyrkor. Faddern är en person som.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения