понедельник, 22 мая 2017 г.

Berätta för barn om ny relation

Berätta för barn om ny relation

För yngre barn tycker jag man kan vänta med att berätta tills den nya relationen är redo för en eventuell ny fas. Att introducera nya personer för yngre barn , och sen tar relationen slut är riktigt olyckligt. Du har varit tillsammans med den nya i två månader.


Jag tror du kan vänta om dina barn är små. Att barn vågar berätta för sin omgivning om något de gjort på internet kan i vissa fall vara livsavgörande, säger internetforskaren Elza Dunkels. Barn och skilsmässa Det är för lätt att skiljas hör man ibland. Vänta inte för länge med att berätta för barnen.


Om du har träffat en ny , tala om. Dina barns ålder spelar en stor roll i hur du bäst kommunicerar, berättar Hallin. Jag har skilt mig nyligen och är mitt i prövotiden då vi har barn.


Jag och sambon kommer förmodligen separera, då han inte vet vad han känner, Vi har två barn ett spädbarn och en. Jag har en jobbig uppväxt bakom mig, har berättat en del för min sambo men inte allt, och det jag valt att berätta är sånt som kan tänkas vara matnyttigt ex varför inte en viss släkting ska sitta barnvakt åt vårat barn eller varför jag inte klarar av berusade personer. För om man bara träffat den nya i några veckor kanske man inte sett personens alla sidor själv.


Det finns såklart inga garantier senare heller men jag hade väntat. Och jag tycker inte man ska låtsas att det är en kompis bara när det är ens nya partner. Jag tycker man ska berätta det direkt man berättar om personen.


Berätta om ny partner - hur gjorde ni? Jag är skild sedan några år och har två barn , och år gamla. När barnens pappa träffade en ny tog barnen det hårt.


Om den ena föräldern har träffat en ny partner är mitt råd att vänta med att berätta för barnen tills de nya rutinerna och familjekonstellationerna har fått sätta sig och att barnet har kommit tillrätta i dem. Om en ny partner presenteras för fort kan barnet känna sig utbytt. Pia Graniittiaho, som är sakkunnig inom barn - och familjefrågor i Barnavårdsföreningen, konstaterar att det är mycket som kan gå snett då barnen ser mammas eller pappas nya kära.


Tänk ur barnens synvinkel - Man kan bra dejta och umgås men vänta med att visa upp hen för barnen , uppmanar Pia. Föräldrar och lärare beskrivs ofta ha en nyckelroll för att hjälpa barn som är utsatta för mobbning. Men ny forskning från Göteborgs universitet visar att mobbade barn har en betydligt sämre relation till både föräldrar och lärare – något som bidrar till att de inte berättar om mobbningen och inte heller får den hjälp de. Det kan handla om att barnets förhållanden inte har förbättrats, eller till och med försämrats, eller att man har fått ny information om situationen.


En god föräldra- barn - relation ger också förutsättningar för att lösa svåra utmaningar och minskar risken för onödiga konflikter. Ibland får vi frågor från föräldrar om hur man får barnet att göra på ett visst sätt och hur man sätter gränser. Barnen är mellan och år. Den minsta kommer ju inte förstå så mycket. Jag och maken är överens om att vi ska berätta tillsammans och gärna när vi har möjlighet att vara hemma med barnen i några dagar för att fånga upp deras frågor.


Berätta för barn om ny relation

Det är lätt att vardagslivet bara ramlar på i sina vanliga hjulspår, och ibland glömmer man bort att vårda sin relation. Kontakt med BUP ( Barn - och ungdomspsykiatrin) kan vara ytterligare ett sätt för ditt barn att få stöd och behandling. Du kan ringa till BUP för att berätta om din oro för hur ditt barn mår.


Du och den som tar emot ditt telefonsamtal kan komma fram till om det skulle vara bra för ditt barn att få hjälp på BUP. Att dela ögonblick med barn. Om vi varje dag delar ett tillfälle med barn genom att läsa för dem så kommer vi att stärka våra relationer när det kommer till ökad omtanke och förståelse. Detta gör det enklare för barn att känna sig säkra och utveckla en hälsosam självkänsla.


Berätta för barn om ny relation

Möjlig åtgärd: Om din partner uppvisar tecken på tvångsmässig svartsjuka bör du se upp. Då är det viktigt att kommunicera. Ett annat viktigt steg är att sluta svara på din partners frågor.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения