среда, 26 июля 2017 г.

Skriva över halva huset på maken

När man skall föra över egendom mellan makar är det viktigt att överlåtelsen uppnå s. Detta för att dina eventuella borgenärer inte skall kunna utmäta huset för dina eventuella skulder. Om din fru skall köpa din del av huset blir jordabalken (JB) regler om köp av fast egendom tillämpliga, se här. Ni har ju redan gift er vilket borde göra det hela enklare eftersom hon då ändå ärver dig. Vi skrev ett testamente där vi ärvde varandras halva i huset , och att våra särkullbarn ärver motsvarande summa genom att vi var varandras förmånstagare för våra livförsäkringar.


På så sätt fick alla rättvisa.

Skriva över halva huset på frun. Han har redan gett bort halva huset till dig. Naturligtvis även halva skulden på det.


Så länge det inte finns något äktenskapsförord är du och din make gemensamma ägare till allt. Men som någon tidigare sa, är det ofta inte förrän i en skilsmässa som det märks i praktiken. Då äger du halva huset. Om någon av er går bort som det ser ut nu kommer huset (under förutsättning att det inte är enskild egendom) att ingå i bodelning.


Nu står vi båda två på huset , men det är bara han som står på lånet. Svar Varför vill du göra det?

Men varför vill du göra dig helt utan rätt till huset ? Kan jag skriva över villan på mina omyndiga barn för att undkomma arvsskatt? Svar: Arvskatten existerar inte längre, det finns därför ingen anledning att skriva över huset från den synpunkten. Om du ändå vill skriva över fastigheten på dina omyndiga barn måste du först kontakta överförmyndaren.


Jag ska flytta utomlands och önskar ge min bror huset som gåva. Kan jag ge huset som gåva utan att det blir skattekonsekvenser? Problemet är att din bror förlorar på papperet. Det går också att i gåvobrevet skriva in att gåvan inte får utmätas för gåvotagarens skuld eller överlåtas utan givarens samtycke.


PER HAMMARLUND och KARIN ARNELL, PRIVATA AFFÄRER. Tänk på detta: Nu är det barnet som bestämmer. Glöm inte att det i fortsättningen är barnet som bestämmer över huset.


Vi sparar inte cookies för statistik om du inte samtycker till det här. Du kan alltid ändra dina inställningar genom att klicka på länken Cookies längst ned på sidan. För mer detaljerad information om de cookies vi använder, se vår sida om cookies. Jag har också ett särkullbarn. Jag äger ett sommarhus och undrar vad skillnaden blir när jag avlider vad gäller barnens arv efter mig, om jag skriver över halva huset på min man respektive låter det vara som det är.


Vi har enbart gemensamma barn och jag står som ensam ägare till huset. Jag avser att med gåvobrev skriva över halva fastigheten inkl lån till min sambo, med villkoret att vid ev separation ska jag få ut den vinst jag skulle haft om jag idag sålt fastigheten.

Min fråga är: Vad räknas som vederlag? Har den ena maken stora tillgångar som inte gjorts till enskild egendom ska dessa delas på och särkullbarnet kan gå miste om ett större arv. Vill man förhindra att detta sker ska man skriva ett äktenskapsförord där man gör respektive makes egendom till enskild. Gemensamma lån vid separation, ta över bolån.


Innan man fastställer vem som har störst behov så bör man dock alltid kolla med sin bank att man verkligen kan bo kvar i huset. De flesta makar har lån på sina hus. Lån som oftast bygger på två personers inkomster. Banken har alltså en betydligt större säkerhet en med enbart en inkomst.


Vi var inne på att den ena skulle få ta över huset för en lägre summa mot att vi skrev en klausul att ev vinst vid försäljning skulle delas lika. Dock vägrade juristen vi vänt oss till att skriva ett sånt avtal, hon hade en massa orsaker till detta. Så är det inte eftersom makar ärver även varandras enskilda egendom.


Vill du vara säker, be ditt barn att skriva ett eget testamente där barn-barnet ärver stugan. Fundera över vem som ska ärva. Dina bröstarvingar (barn och barnbarn) har alltid rätt till sin laglott, vilket motsvarar halva arvslotten. Vi erbjuder ett enkelt och prisvärt sätt för dig att upprätta dina avtal på.


Använd vår digitala jurist för att skräddarsy dina avtal istället för att.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения