Här kan du läsa reglerna för att få ersättning vid förseningar eller inställd SL -trafik. Det är viktigt att du tar del av villkoren innan du skickar in din ansökan. Förseningsersättningen gäller all SL -trafik i Stockholms län. Den gäller dessutom för pendeltågen som går över länsgränsen till Gnesta, Bålsta och Uppsala.
Om du inte skickar in din biljett i original kommer vi att göra ett avdrag från din ersättning (exempelvis milersättning eller taxikostnad), som motsvarar priset av en automatbiljett för den resa du skulle göra. Adressen finner du längre ned i formuläret. Har du tappat något på bussen eller tåget? SL :s kundtjänst har öppet dygnet runt alla dagar.
Om du rest med en pappersbiljett behöver du skicka in den till oss för att ansöka om förseningsersättning. Använd blanketten i länken nedan. Mer information om vart den ska skickas finns i blanketten.
Samma blankett gäller för båda. Markera på blanketten vilken restyp du vill att blanketten ska gälla för. Blanketten använder du för att godkänna om någon annan än du själv ska få dina fakturor till sin internetbank.
Fyll i och skicka in den här blanketten först efter att en anmälan är inskickad via internetbanken. Gäller det en resa över länsgränsen mot Stockholms län och förseningen orsakades av SL -pendeln eller SL :s bussar? Då ska du vända dig till SL för att söka förseningsersättning. Hur stor blir ersättningen?
Du kan få ersättning om du blivit mer än minuter sen på grund av oss. Det kallas för förseningsersättning. Ansök om ersättning här! Du måste kunna visa att du är SL -resenär. För att få ersättning måste du kunna visa att du hade för avsikt att resa med SL -trafiken.
Därför behöver du skicka med biljetter du köpt eller ett SL Access-kortnummer för det kort där du har din periodbiljett eller reskassa. Om du efter att ha köpt en flygresa även bokar hotell via en länk till hotellbokning och flygbolaget ställer in sina resor på grund av insolvens, kommer resegarantin omfatta betalningen endast för flygbiljetten. Flygbolagets resegaranti omfattar alltså inte kostnader för hotellet. Resegarantin omfattar ibland en resa med bara transport.
Som arrangör av paketresor kan man bryta ut resan, till exempel genom att erbjuda en flygstol på ett charterflyg. Då omfattas den av kravet på resegaranti om resenären är en privatperson. Samtidigt införs möjligheten att få tillbaka hela eller delar av biljettpriset enligt en särskild tariff. När resegarantin inte gäller. Om Värmlandstrafiken har informerat om förändringar minst dagar innan påbörjad resa via deras hemsida eller lokalradio.
Vid extrema förhållande som inte Värmlandstrafiken kan påverka som till exempel extrema oväder utgår resegarantin. Det är Kammarkollegiet som är tillsynsmyndighet över resegarantilagen. Var sen nere och härjade på nåt biljettkontor som SL har på centralen och fick en blankett att fylla i. Tjejen i luckan log och sa: Lycka till.
Upptäckte sedan att blanketten jag fick avsåg ersättning för att man varit tvungen att ta taxi pga av förseningen men så var ju inte fallet nu. Jag hade ändå inte hunnit fram till Flempan. Vi svarar på breven i den ordning de kommer in och lagrar dem digitalt. Fyll i blanketten nedan om du inte har ett svenskt personnummer eller om du avstod från att resa med oss på grund av förseningen. Blankett för förseningsersättning (pdf, öppnas i nytt fönster) Spara ner blanketten innan du fyller i den.
De nya rättigheterna gäller för dig som reser med ett SJ-tåg som kör en kortare sträcka än 1km, räknat från tågets första till sista station. Det är alltså inte den sträcka du reser som räknas, utan tågets hela sträcka.
Комментариев нет:
Отправить комментарий