Krock mellan chef och medarbetare. Chefen på ett it-företag är missnöjd med en medarbetaren som slutat att engagera sig, drar sig undan och inte är så produktiv längre. Medarbetaren blir arg på chefen när de försöker prata om det, han är sårad för att han inte fick vara med i ett utvecklingsprojekt. Hon förklarar att hon ofta upplever att chefer och ledare känner att de måste ”fixa” en konflikt , att den ska lösas och helst försvinna helt.
Det slutar inte alltför sällan med att chefen tar över situationen och fattar de obekväma besluten åt medarbetarna. Det finns bättre sätt, menar Tamara. Men Kalle väntar på att den som han tror är kundansvarig ska göra det. En rollkonflikt leder till allmän frustration och försämrad effektivitet eftersom arbetsuppgifter både riskerar att falla mellan stolarna och göras dubbelt, av flera medarbetare.
Du kan: Bestämma och tydliggöra vars och ens arbetsuppgifter, ansvar och befogenheter. Konflikter uppstår både mellan individer och inom grupper. Om konflikterna blir svåra kan det bero på dåligt ledarskap eller på en otydlig företagspolicy, men de kan också uppstå ur små saker i arbetsmiljön som ett stökigt fikarum. Chef – individ: det finns en utdragen konflikt mellan en chef och en medarbetare om prestationsgra attity regelbrott, etc. Fördjupningstext: Sex grupper av strategier för att lösa svåra konflikter.
Förlösa, förskjuta fokus, stödja ökad medvetenhet, skapa kontakt, konfrontera, lära. I synnerhet om det är en maktobalans mellan parterna, som det ju är i en konflikt med chefen , säger hon. Mikael Bergh och Sören Widmark, båda organisations- och ledarskapskonsulter, tycker också att det första man ska göra är att be chefen om ett samtal. Försök att se på saken positivt och ha inställningen från första början att konflikten kommer att kunna lösas. Det är alltid en bra utgångspunkt.
En arbetsmiljö där medarbetarna inte mår bra ökar risken för sjukskrivningar. Forskning visar också att både prestation och resultat sjunker med missnöjda medarbetare. En konflikt mellan två enskilda medarbetare kan på sikt sprida sig så att fler blir inblandade.
Det kan röra sig om konflikter mellan dig och en medarbetare , eller en konflikt där du behöver gå in och medla. Tro på dig själv och din förmåga som chef och tänk att du och dina medarbetare kommer kunna klara av att lösa problemet tillsammans. Webbkursen ”Konflikthantering för chefer ” passar dig soÄr chef eller ledare och som i din yrkesroll håller svåra samtal.
Vill få ett ökat självförtroende i. Ju tidigare en konflikt hanteras, desto bättre är förutsättningarna att hitta en väg framåt. I vissa fall är det en självklarhet att agera som chef. Frågorna är många när en konflikt uppstår mellan medarbetare.
Risken med att gå in för tidigt är att man blåser upp problemet till något större än vad det faktiskt är, och risken med att avvakta är att konflikten hunnit bli för stor för att lösas på ett smidigt sätt. LÄS MER: Därför plockar hon som chef ur diskmaskinen. Du säger olika saker till olika medarbetare.
Många chefer är diffusa och driver olika teser och sätter olika mål inom samma grupp. Skulden läggs på en eller flera medarbetare. Ryktena tar fart och de inblandade är ett givet samtalsämne.
Chefen måste ta itu med konflikten för om inget aktivt händer drar medarbetarna slutsatsen att arbetsgivaren struntar i situationen. Meningsskiljaktigheter i sakfrågor är en självklar och önskvärd del av den akademiska vardagen. Testa din förmåga att hantera konflikter genom att ta ställning till hur du som chef skulle agera i en fiktiv konflikt som uppstår mellan två medarbetare.
I slutet av kursen får du resultat och återkoppling på de val du har gjort. Om du inte redan är inloggad kommer du först till inloggningssidan. Ber du om hjälp från facket bör du först kolla hur det ser ut på din arbetsplats.
Om till exempel konflikten är mellan fem kollegor och alla är med i samma fack, en kanske till och med är ombu så är det inte alls läge att gå till facket. Det händer tyvärr att de är på förövarnas sida. Det gör det lättare att agera tidigt och konsekvent vid konflikter.
Var tydlig med vad policyn gäller. Alla arbetsplatser ska ha en tydlig policy med information och rutiner gällande kränkande särbehandling, mobbning och trakasserier. Se till att alla medarbetare – chefer såväl som anställda – vet vad det är som gäller.
Комментариев нет:
Отправить комментарий