вторник, 25 июня 2019 г.

Jag är ensam och ledsen

Sedan när jag är på väg hem och ser folk sitta på uteserveringar så blir jag ledsen , för jag har ingen att sitta på uteserveringar med. Men när jag kommer ut på landet och ner på min ensamma veranda och får mig ett glas vin så är jag så lättad över att jag är ensam med min sommarnatt. På scen är det annorlunda. Jag har grova humörsvängningar och vet inte hur jag ska hantera det.


Jag börjar gråta hela tiden och är väldigt lättirriterad och jag får ångest.

Jag känner mig ensam ,arg och ledsen hela tiden. Har inga vänner och aldrig nån som smsar på min mobil försöker vara trevlig mot människor som ja känner men aldrig någon som bryr sig tillbaka. Har ingen pojkvän heller å vill så gärna hitta en kille men hittar ingen, varit singel i ett år nu å känner mig så ensam. Men jag måste säga att det normala är inte att ha många kompisar i livet – ofta har man någon enstaka även när man har en normalvariation av hjärnans strukturer.


Själv har jag varit mycket ensam i min ungdom men eftersom jag blivit aktiv i olika föreningar har jag fått några vänner. En månad till att börja med. En lång jäkla ensam , otäck månad och kanske blir det längre, vad vet jag.

Uppenbarligen är vi långt ifrån på samma våglängd just nu och jag vet att ni är många som har upplevt och upplever detsamma som jag gör just nu. Jag är mest ledsen när jag är ensam. När jag fick kaffe och bulle på flyget kom tårarna igen, jag var så ledsen. Jag tänkte att Erik aldrig mer kommer att sitta och äta och titta på molnen igen.


Stilla rinner nu tårarna. Jag önskar så att någon var här och kunde ge mig en kram, säga att allt ska gå bra. Istället sitter jag ensam i sängen och vaggar fram och tillbaka samtidigt som jag nu viskar, jag vill inte, fixar inte det här. När dagen nu är kommen och det har ljusnat så har mina tårar torkat och jag känner mig matt. Om du känner dig ledsen under en längre ti och till exempel inte tycker det är kul med det du brukar gilla att göra kan du behöva få hjälp i vården.


Du kan börja med att kontakta elevhälsan, en ungdomsmottagning eller vårdcentral. Berätta om din ensamhet och hur du upplever den – chansen är stor att du upptäcker att du inte alls är ensam , utan att flera har det som du. Bjud in dig själv till vänner. Se det som att du gör dem en tjänst – människor blir lyckliga av att få dela med sig och göra gott för andra.


Men i sorg är man inte särskilt storsint. Hur hittar jag en barnvakt jag vågar lämna bort mitt barn till – OM jag skulle komma på att jag vågar?

Jag har hört skräckhistorier om barnvakter som stuckit och lämnat barnet ensam. Sa precis hur jag mådde, hur ensam jag känner mig och hur ledsen jag är. Nu är jag ledsen för att jag är ensam och för att jag blivit utskälld (trots mitt dåliga skick). Jag blir ensam för att folk inte står ut med mig i längden. Jag flyttar om en månad och DET känns bra men kommer att sörja huset något så vansinnigt.


Barnen tar det med ro och exets och hans nya relation är över. Han ångrar sig bittert men nu är skilsmässan fullföljd och bodelningen är klar. Känner mest ångest över huset men är så rädd för att bli ensam. Konkreta råd vid depression eller om du upplever att du känner dig ledsen och nedstämd ofta – Var uppmärksam på om du blir arg på dig själv för att du inte kan vara glad.


Det tycks aldrig slå fel. Ibland kan det vara väldigt svårt att veta vad man ska göra när man är ledsen. Jag gillar att krypa ner i min säng och kolla på någon tv-serie, kramas med Fluffis och kanske äta lite frukt när jag är ledsen. De flesta tycker ändå att det är skönt att få vara ensamma ibland.


Att ha egen ti till exempel för att vila, fundera och att göra saker man tycker om, är ett sätt att ta hand om sig själv. Hur mycket man trivs med att vara ensam är väldigt olika från person till person.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения