Under en kurs i lågaffektivt bemötande får du lära dig om hur du hanterar problemskapande och utmanande beteenden. Kurserna riktar främst in sig till dig som vill lära dig undvika konflikter och utbrott och som arbetar inom vår skola och omsorg. Dana jobbar dels som metodutvecklare inom funktionshinderområdet, LSS och dels som föreläsare och handledare kring bland annat tydliggörande pedagogik, lågaffektivt bemötande , utmanande beteenden och delaktighetsfrågor. Hon har över års erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar från olika yrkesroller. Lågaffektivt bemötande är ett arbetssätt som bygger på omsorg, förståelse och respekt för individen.
Arbetssätt och förhållningssätt lär du genom både teori och praktik på utbildningen. I många verksamheter möter vi ofta barn, unga och vuxna som har bekymmer med problemskapande och utmanande beteende. I den här utbildningen får du som arbetar inom LSS- eller SoL-verksamhet och möter brukare med intellektuell funktionsnedsättning eller problem med affektreglering lära dig om lågaffektivt bemötande. Personalens bemötande vid svåra beteenden och förhållningssätt i mötet med personer som har funktionsnedsättning är avgörande för utveckling av svåra beteenden som till exempel självskadande beteende, aggressivt beteende och passivt beteende.
Vid lågaffektivt bemötande får ni verktygen. Konflikter och beteendeproblem är ofta vardag i förskolan. Den här boken visar hur personalen kan tänka och agera i mötet med barnen i en mängd utmanande situationer. Metoderna utgår från förhållningssättet lågaffektivt bemötande och handlar bland annat om att anpassa krav samt hantera konflikter och fysiskt våld.
Jag har genom åren träffat på en mängd psykologer som tror att lågaffektivt bemötande är en TBA-meto alltså en metod som grundar sig på tillämpad beteendeanalys. Ett lågaffektivt bemötande till personer med autism och utmanande beteenden Att möta och jobba med personer med utmanande beteenden skapar känslor. Tydliggörande Pedagogik har utgångspunkten att alla beteenden har en orsak. Jag föreläser om hantering av problemskapande beteende utifrån ett lågaffektivt förhållningssätt. Föreläsningarna handlar om både teori och praktik, och målet är att ge åhörarna både praktiska metoder och en teoretisk grundval för att kunna utveckla egna metoder.
Låg-affektivt bemötande har sin utgångspunkt i att människor med problemskapande beteende ofta har svårigheter med att reglera affekt. Lugn och självkontroll hänger ihop. Temadagens fokus är hur vi kan ge individer kontroll över sig själva, så de lättare kan samarbeta med sin omgivning samt hur vi kan använda vår egen affektkontroll för att utstråla lugn och inte själva.
Vi ägnar ungefär två tredjedelar av kursen åt lågaffektivt bemötande , berättar Christoffer Sjöwall. Kunskap om lagen är viktig En annan viktig del i Studio III-utbildningen är att gå igenom de lagar som styr vad man som personal får och inte får göra för att hantera konflikter. Till sist behöver vi kunna förändra, t. Psykologen Bo Hejlskov Elvén föreläser utifrån nya boken som förenar lågaffektivt bemötande med tydliggörande pedagogik. Man kan tydligt ana att Jassim har inspirerats av Ross W. Greenes tankesätt ”barn gör rätt om de kan”, lågaffektivt bemötande , motiverande samtal och andra områden.
Så om du gillar dessa kommer du säkert finna hans bok läsvärd. Modellen och verktygen är utformade för att vara effektiva och enkla för personal att implementera. Då kan man använda ett lågaffektivt bemötande , där man med sitt eget lugn smittar den andre att känna och agera likadant.
Affekt är starka känslor. Många människor har inte förmågan att skilja på vad som är ens egna och andras känslor, särskilt i en affekterad situation. Att behärska lågaffektivt bemötande kan vara användbart i flera situationer, både i arbetslivet och privat. En kurs inom lågaffektivt bemötande ger dig redskapen du behöver för att utstråla ett lugn som motverkar att konflikter och stress tillförs i olika situationer.
Från din (superviktiga) kurs i Lågaffektivt Bemötande. Ulf Lidman Trainings utbildningarna kompletterar varandra och är delar av en helhet med målet att ge professionellt krisstö locka fram motivation och få medarbetare att känna sig trygga både i sin kompetens och i sin arbetsmiljö. För personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och för personer nära någon med NPF är det ofta extra påtagligt.
Med fokus på ditt eget agerande och genom att använda ett lågaffektivt bemötande kan du lugna i stökiga situationer och påverka om en situation upplevs som lyckad eller misslyckad. Några tips på hur du kan använda lågaffektivt bemötande : 1. Sänk känslointensiteten Vi människor ”smittas” ofta av varandras känslor. Barn med adhd reagerar i högre grad på andras känslor som om de vore. Det kallas affektsmitta.
Dessutom finns det inom lågaffektivt bemötande verktyg för att hantera våld och annat kraftfullt beteende när det i alla fall uppstår. En person som är utagerande eller hotfull ska vi bemöta på ett sätt som minskar det utmanande beteendet samtidigt som vi skyddar både oss själva och personen i affekt. Den verbala konflikthantering bygger på en väletablerad metodik som kallas verbal judo.
Johan Sander kommentarer Som pedagog i mitt klassrum möts jag ständigt av ”utmaningar”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий