четверг, 23 ноября 2017 г.

Böner för barn

Tack för mat och tack för kläder, tack för regn och vackert väder, tack för att du hjälper mig. Traditionell Gu jag tackar dig för min mat, för allt det goda som finns på mitt fat, för regnet, vinden och solens ljus, för alla jag älskar som bor i mitt hus. Jesus, du är barnens vän.


Du har i Bibeln sagt att barnens änglar får se Guds ansikte och att himmelriket tillhör barnen. Jag ber för detta barn. Bevara och beskydda det.

Låt det få växa upp i trygghet och kärlek. Välsigna föräldrarna, så att de vårdar och fostrar sitt barn med all kärlek och vishet. Ge dem fasthet och lugn. Bön för världens barn.


Vi står vanmäktiga när barn , kvinnor och män utsätts för obegripligt våld och övergrepp. Hör våra böner för de miljontals barn , kvinnor och män som är på flykt, för familjer som skiljs åt, för kristenheten i Syrien och Irak som går mot utplåning. Vi lider med systrar och bröder av annan tro utsatta för samma våld.


Då började min mamma (Margareta Melin) skriva egna böner för barn och de bönerna bad jag och mina syskon när vi växte upp. Flera av dem har jag också använt tillsammans med mina egna barn.

För vilket barn förstår detta ”haver”? Och för övrigt är ju hela texten i bönen svårförstådd! Be en förberedande bön , till exempel: Gu Låt hela min varelse vara inriktad på dig, så att du får vara barmhärtighetens och kärlekens Gud för mig och genom dig. Uttryck det du längtar efter, det du vill be Gud om. Läs en bibeltext du valt eller gör det du bestämt dig för att göra.


Förbön vid barndop av Margareta Melin. Du som är kärlekens källa och livet i vårt eget liv tack för våra barn. Vara människa och leva i denna värld är inte lätt. Tack för ditt ljus i deras hjärtan och din närvaro i livets alla skeden. Må de få erfara kärlek och ge kärlek.


Vi ber idag särskilt för alla som förlorat anhöriga i katastrofdrabbade områden, vi ber för alla som förlorat barn eller föräldrar, för alla som tvingas att leva på flykt eller i flyktingläger med oro och ängslan som en ständig följeslagare. Vi ber för alla som lider av svält eller av obotliga sjukdomar. De har stött på många frågor om hur man gör för att lära sin barn att be och har nu därför samlat 1kreativa böner för både församling och. Livet blev inte som jag tänkte mig.


Alexandra Hyllerud och Birgitta Örjestad har många års erfarenhet av att jobba med barn och bön runt om i Sverige. Nederlag och förödmjukelser följer mig. Men du gick före mig till Getsemane. Tillsammans med mig vakar du in morgonen bortom mörkret, natten och korset.


Välkommen barn , vårt eget barn.

Vi möter din blick och fylls av förundran, vi tar dig i famn och fylls av tacksamhet. Vi som fått dig till vårt barn ska ge dig all vår kärlek. Ett barn som tidigt lär sig att be, har lättare för det då det blir äldre. Det är där bönen kommer in.


Ett sätt att börja be kan vara att använda sig av färdigskrivna böner. De är Guds barn , vart och ett av dem. Från Alltid älskad av Kristina Reftel. DHA, som barn behöver för hjärnans och synens utveckling.


Därför är det bra för barn att äta fisk ofta, gärna 2-gånger i veckan. Försök att variera med olika sorters fisk, det är bra för både hälsans och miljöns skull. Några få sorters fisk kan innehålla miljögifter, se sidan 17.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения