En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter. Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet. Det motsvarar den tid du är på semester varje år. Konflikter kan också urarta och leda till mobbning. Det finns mycket att vinna på att förebygga konflikter.
Genom att skapa ett arbetsklimat där man anstränger sig att tolka varandra positivt, där man försöker sprida en positiv känsla och där man bekräftar varandra minskar risken för konflikter. Det är också viktigt att ta tag i. Att hantera och förebygga konflikter på arbetsplatsen av Thomas Jordan. Vision har tagit fram stycken råd för att förebygga och motverka mobbning på arbetsplatsen. Om konsten att hantera svårlösta konflikter på arbetsplatsen har Thomas Jordan skrivit en handbok, där han beskriver arton strategier, fördelade på sex olika grupper. Inte heller inom det här området finns det enkla dunderpillret som fixar allt!
Glöm inte att det inte bara är bråkmakarna som drabbas. Alla i omgivningen känner av stressen av en konflikt. Ta tag i problemet innan resten börjar välja sida och ditt team eller din organisation splittras. Många människor tillbringar majoriteten av sin vakna tid på arbetsplatsen , tillsammans med sina kollegor. Ibland uppstår friktion och problem.
SVT Nyheter ringde upp konfliktlösnings-experten Thomas Jordan och ställde några frågor om vad man kan göra när det blir bråkigt – eller någon blir mobbad – på jobbet. En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling. Skilda åsikter, diskussioner och konflikter är normalt på en arbetsplats.
Om alla skulle tänka och tycka likadant finns det stor risk att verksamheten stagnerar. Att ha högt i tak och kunna säga sin mening brukar i de flesta sammanhang betraktas som ett tecken på en sund och utvecklande arbetsplats. Förebygga kränkande särbehandling.
Alla organisationer har ett konflikthanteringssystem, det vill säga någon form av kultur kring hur en konflikt ska hanteras, men ofta fungerar de dåligt och behöver utvecklas. Du får våra bästa konkreta verktyg! Hantera konflikter : Vi visar vilka lösningar som är lämpliga i de olika konfliktfaserna. Seminariet ges i vår lokal på. De kan hanteras bättre om organisationer identifierar sin konfliktpotential.
Det säger författarna till en ny bok. Vår rekommendation är att arbetsgivare arbetar aktivt med dessa frågor för att förebygga ohälsa på arbetsplatsen och för att förhindra långtidssjukskrivna arbetstagare. I regel brukar det bli svårare och svårare att få tillbaka långtidssjukskrivna i arbete ju längre de varit borta från arbetsplatsen. Kanske gör det att du ser på konflikten på ett lite annat sätt. Reflektera över dig själv.
Tänk också igenom över var du själv står, med utgångspunkt från dessa frågor. Vart vänder jag mig vid konflikt ? Om en konflikt uppstår på arbetsplatsen ska du tala med din närmaste chef. Arbetsplatsens del i konflikten.
Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund. Gör det så tidigt som möjligt, så är det lättare att lösa konflikten.
Комментариев нет:
Отправить комментарий