четверг, 23 ноября 2017 г.

Missfall hur vanligt

Hur vanligt är det med missfall ? Enligt statistik om missfall slutar av alla kända graviditeten med missfall. Missfall är när en graviditet avbryts av sig själv. Fostret stöts ut ur livmodern innan det har växt färdigt. De flesta missfall sker tidigt i graviditeten.


Missfall hur vanligt

Ett missfall minskar inte heller möjligheten att bli gravid igen. Ibland sägs det att kvinnor som föder mer än ett barn ofta får minst ett missfall och det kan möjligen stämma rent statistiskt, men det är inte sant på individnivå. Det finns en del statistik om missfall , men det finns också ett stort mörkertal. Av alla missfall så säger statistiken också att inträffar under denna period. Då räknas även de missfall in som man inte märker av, de tidigare som blir som vanlig mens.


Jag läser här inne på familjeliv om missfall och emellanåt så är det missfall efter vecka 12. Jag har trott att det är ganska vanligt med missfall före vecka 12. När menstruationen återkommit och är som vanligt är det ett tecken på att kroppen är återställd.


Missfall hur vanligt

Då kan man försöka på nytt igen. Ett tidigt missfall betyder inte att det behöver vara risk för att det upprepas. Tidiga missfall är vanligare än vad man kanske tror.


Att få ett missfall är ganska vanligt och betyder oftast inte att någonting är fel med ens kropp. Det minskar inte heller möjligheten att bli gravid igen och ökar inte risken för ett nytt missfall. Det kallas för ett tidigt missfall. Vi ser att minst var fjärde kvinna som föder barn efter missfall har tidigare haft minst ett missfall. Det är ett fåtal som får flera missfall majoriteten föder barn efter missfall.


En tidig blödning kan vara ett tecken på ett missfall. Oftast inträffar missfall före graviditetsvecka 12. Vid missfall gör det ofta ont i magen eller i underlivet, ungefär som kraftig mensvärk. Efter en medicinsk behandling kan blödningen vara mellan dygn och veckor. Det beror på hur missfallet behandlas.


Hur riklig är blödningen? Blödningen efter en sugskrapning varar vanligen i 3–dygn. Om missfallet inträffar alldeles i början av graviditeten är blödningen oftast bara något rikligare än en vanlig.


En kvinna vid infodisken sade, på ett sätt jag uppfattade som burdust, att jag förmodligen hade ett alldeles vanligt missfall och att jag nog kunde gå hem för att vänta ut det. Då brast det för mig och jag grät, att hur tusan ska jag veta om det är missfall eller inte, det blöder ja men det kan ju vara något annat, snälla hjälp. Jag har pluggat en del, och vet exakt hur vanligt det är med missfall.


Av alla graviditeter som står under mödra- vårdens uppsikt leder ungefär procent till missfall. Men en stor del av missfallen sker utan inblandning från någon. Den totala andelen graviditeter som resulterar i missfall är över procent. Detta märker kroppen av och stöter därför ut fostret.


Att gå igenom ett missfall är mycket vanligt och upp till var femte graviditet som mödravården registrerar slutar i missfall. Har haft mer molvärk än vanligt nu på eftermiddagen. Och när jag var på toa nu så kom det rosa på pappret var gång jag.


Ibland känner inte kvinnan till hur långt framskriden graviditeten är vid missfallet. Förekomst och orsaker. Omkring hälften av alla befruktade ägg fastnar aldrig i livmodern, och kan möjligen räknas för missfall.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения