пятница, 31 июля 2015 г.

Min vuxna son missbrukar

Vår son , år, har i en del år varit nedstämd och orolig. Ett par omgångar har han medicinerat för det och blivit bättre. Aldrig mer en man, tänkte Gunilla, som såg fram emot ett nytt liv som självförsörjande mamma åt sonen Mikael och dottern Eva.


Det skulle ta tid innan hon vågade lita på män igen. Men nya vänner är ju inte fel, tänkte jag, så jag och min syster, som också var nyskil satte in varsin annons i Hemmets Journal. Min yngre son är numera väldigt negativt inställd till sin storebror – som han tidigare såg upp till.

Nu anser han att han bara förstör för familjen. Om jag tittar i backspegeln och reflekterar över min sons utveckling kan jag konstatera att han alltid haft svårt med sociala relationer. Vuxen son bor hemma och missbrukar ,. Men det känns fel att kasta ut sin son.


Vad gör man med en vuxen son som inte vill ha hjälp och fortsätter ner i träsket. För henne var han, som för många yngre syskon, en idol och förebild. Har vänt mig hit då jag har en son som missbrukar tabletter.


Jag är helt ny på forumet.

Han är vuxen , snart år, och har under flera år haft en tendens att på egen hand försöka lösa sin ångestproblematik med tablettkonsumtion. Det har varit olika typer av läkemedel. Han är vuxen och bestämmer över sitt liv och en dag kommer han förhoppningsvis inse att ni har rätt och ber om hjälp på. Min son missbrukar dataspel. Drogerna tog över hela familjens liv.


Att hitta sin son avsvimmad med en spruta i sin arm är något som helt enkelt inte går att beskriva. Det här är en mammas berättelse om hur drogerna tog över hennes sons och samtidigt hela familjens liv. Vi slet som djur och fick bra hjälp, så när han var blev han drogfri.


Min man har en vuxen son på 23år som missbrukar , vi har också en dotter tillsammans på 2år. Sedan dess har han varit. De senaste åren är jag nog medveten om vad som pågått.


Vi pratar om det varje gång vi ses. Stress är en naturlig reaktion som svar på någonting som exempelvis upplevs som påfrestande, hotande eller upprörande. Stress kan yttra sig på många sätt och upplevs olika av olika personer. Vad som triggar en stressreaktion är individuellt, men kan vara allt från att h. Vuxna kan alltså leva med en massa olika typer av problem som de kan behöva stöd och hjälp med.


Det aldrig är barnens fel att deras föräldrar har dessa problem. Det är tyvärr en ganska vanlig känsla hos barn som växer upp i familjer med exempelvis drogproblem.

Något som ofta glöms bort är att även relationer till andra och relationen till omgivningen påverkas då missbruk ofta kantas av förnekelse, försummande, ångest och en hel del destruktivitet. Det är en svår vardag som även påverkar de människor runt om den person som missbrukar. Vi har betalat hans skulder två gånger tidigare för att rädda honom. Lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) är i Sverige en tvångslag som kompletterar Socialtjänstlagen. Lagen möjliggör sluten tvångsvård av vuxna missbrukare efter beslut av förvaltningsrätt.


För missbrukare under år ska istället LVU tillämpas.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения