Då kan man använda ett lågaffektivt bemötande , där man med sitt eget lugn smittar den andre att känna och agera likadant. Affekt är starka känslor. Många människor har inte förmågan att skilja på vad som är ens egna och andras känslor, särskilt i en affekterad situation.
Lågaffektivt bemötande bygger verkligen på att barn gör sitt bästa och det är därför vi måste anpassa oss. Tänker du däremot att du måste jobba med belöningar, straff och liknande, då tror du att barnet inte gör sitt bästa utan måste motiveras. Vi svänger ut på E6:an, söderut den här gången. Efter det följer en fördjupad presentation av Andrew McDonnells forskning , en framstående forskare inom lågaffektivt bemötande.
Sedan presenteras närmare ett lågaffektivt bemötande med hjälp av psykologen Hejlskov Jørgensen. Enskilda skolor och även hela kommuner utbildar sin personal och implementerar metoden i verksamheten. Men det finns ännu ingen forskning som belyser hur skolans personal uppfattar hur metoden, eller implementeringen, fungerar i praktiken. Johan Sander kommentarer Som pedagog i mitt klassrum möts jag ständigt av ”utmaningar”. Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för.
Orsaken till det är att affekt smittar, men att de flesta av oss som ganska små lär oss att skilja på om det är vår egen affekt eller någon annans vi känner. Temat det här året är ”Rätten att vara den man är”, något som speglar den humanistiska etik som lågaffektivt bemötande bygger på. Inledande keynotetalare är psykolog Bo Hejlskov Elvén, förgrundsgestalt för lågaffektivt bemötande i Sverige, som berättar om sin pågående forskning om synvändan. Appen är utvecklad i samarbete med psykologer som har lång erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande och problemskapande beteende.
Några tips på hur du kan använda lågaffektivt bemötande : 1. Sänk känslointensiteten Vi människor ”smittas” ofta av varandras känslor. Barn med adhd reagerar i högre grad på andras känslor som om de vore. Ingen orkar bråka mer än sju minuter om det inte finns någon som bråkar tillbaka. Inom lågaffektivt bemötande talar man om att känslor smittar. Om du höjer rösten så höjer barnet rösten.
Det kallas affektsmitta. Men lågaffektivt bemötande som metod har också mött motstån kritiker har raljerande döpt om det till låg-effektivt bemötande och menat att det. Men de används inte lika på alla arbetsplatser.
Hur de praktiseras kan påverkas av vilka värderingar som gäller på arbetsplatsen sedan tidigare. Min uppfattning är att vissa personer endast har gjort en quick-fix och bara läst och plockat ut vissa delar av det som bland andra Bo Hejlskov Elvén förespråkar runt lågaffektivt bemötande. Som lärare är du oftast ensam i ditt klassrum med uppåt elever i samma rum.
Du förespråkar lågaffektivt bemötande. Man bör skapa utrymme så att barnet kan lugna sig själv i stället, sen snackar vi med barnet när det är lugnt. Därför kommer detta inlägg handla om tips på hur du kan bemöta barn som får utbrott. Tipsen är hämtade från Hejlskov Elvéns forskning och möten med barn och vuxna.
Som fackligt ansluten får jag varje månad tidningen Kommunalarbetaren. Dessutom finns det inom lågaffektivt bemötande verktyg för att hantera våld och annat kraftfullt beteende när det i alla fall uppstår. Elisabeth Wahlberg har ansvarat för ledarskap, fostran, bemötande , affekter och problemskapande beteenden. En person som är utagerande eller hotfull ska vi bemöta på ett sätt som minskar det utmanande beteendet samtidigt som vi skyddar både oss själva och personen i affekt.
Den verbala konflikthantering bygger på en väletablerad metodik som kallas verbal judo.
Комментариев нет:
Отправить комментарий