понедельник, 22 августа 2016 г.

Medberoende psykisk misshandel

Medberoende personer har svårt att sätta hälsosamma gränser. Ett personligt gränssystem är en inre mekanism som både skyddar och bevarar en individs kropp, tankar, känslor och beteende. Människor som är medberoende vet inte vem de är.


Medberoende psykisk misshandel

Bra bok om psykisk misshandel för utsatta kvinnor. The secret of overcoming verbal abuse” av Albert Ellis och Marcia Grad Powers En självhjälpsbok om hur man kan återta kontrollen över sitt liv och bli fri från psykisk misshandel. Jag samlar ett gäng kvinnor med egna erfarenheter av medberoende. Vi ses i en lokal på Södermalm i Stockholm, tre veckor i rad.


Som studiematerial använder vi boken ”Bli fri från ditt medberoende ”, skriven av författaren Melody Beattie. Varje vecka har ett eget tema och denna vecka talar vi om att vara en ”reagerare”. Jag reagerade första gången jag hörde det eftersom man tänker att man bara är medberoende till den som missbrukar alkohol eller droger men det är själva möjliggörandet, tillåtandet och skyddandet av en persons skadliga och dysfunktionella beteende man syftar på. Vi är egentligen inte medberoende till någon annan. Vi är medberoende till de strategier vi hade till våra föräldrar som barn.


Det är att vara styrd av det system man växt upp i. Beroende är att ge en känsla av att ta sig själv tillbaka. Psykisk ohälsa är resultatet av vårt medberoende. Ofta kommer insikten om medberoende i samband med att personen i fråga t. Vi måste därför ta hjälp för egen del, oavsett om våra anhöriga gör det eller ej. Att vara tillsammans med en alkoholist gör dig lätt till medberoende. Du kan bli fast i ett nät av lögner och leva i ett självbedrägeri.


Du är väldigt inriktad på att själv kunna hjälpa din partner alkoholisten, och ser inte att du själv behöver. När jag läser om psykisk misshandel så stämmer i stort sett allting in vilket gör mig så förvirrad och rädd. Kan fortfarande inte tro att det kan handla om det. Vi som har det så bra i vissa stunder!


Medberoende psykisk misshandel

Likaså när jag läser om medberoende så stämmer massor in på mig och det skrämmer mig så. Den misshandlade utvecklar olika överlevnadsstrategier för att försöka hantera situationen och man talar ibland om anhöriga till narcissister som medberoende. Jag menar att de som utsatts för psykisk misshandel även kan betraktas som ”överlevare”. Utsätts man för övergrepp är man per definition ett offer, ett brottsoffer. Eller föräldrar med psykiska problem eller beroenden.


Fysisk och känslomässig misshandel är också vanligare än man vill tro. När barn blir utsatta för kränkningar och brister i uppväxtmiljön, så gör deras underlägsna position att de ofta tror att det är dem själva det är fel på. En tydlig bild jag fick var att många kvinnor som var utsatta för psykisk misshandel inte riktigt visste vad det innebär och om det gällde dem. Inte allt för sällan ringer kvinnor till kvinnorjourer och säger Jag vet inte om jag har ringt rätt, men. Verbal och psykisk misshandel Att medvetet utsätta någon för passiv ilska är en form av misshandel som skadar offret psykiskt, speciellt om det pågår länge och ofta.


För definitionen är svår. Det är väldigt tärande på självkänslan att ständigt höra att man är elak och att sina prestationer, känslor och tankar bara är strunt. Min personliga tolkning av psykisk misshandel och dess konsekvenser. Drygt år misshandel Minnen ,reflektioner och fakta om våld i nära relationer. Och vad det gör med en människa över tid.


Självkänsla , tillit och relationer. C-PTSD depression det osynliga barnet dissociation empati felfri forum gränslöshet gå vidare hot inspiration isolering komplex traumatisering kontroll kritik kärlek lydnad manipulation mobbning nedvärdering perfekt posttraumatisk stress projektion psykisk misshandel psykoterapeut. Jag brukar också sätta likhetstecken mellan falskt hopp och medberoende.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения