De allra flesta föräldrar hamnar i konflikter med sina barn någon gång. Här finns våra bästa tips för att hantera konflikterna så bra som möjligt. Om du känner att det blev fel är det enkelt att säga förlåt till barnet när stormen lagt sig. Då kan du beskriva varför du blev så arg, och samtidigt föra samtalet vidare på hur ni ska göra nästa gång för att situationen inte ska uppstå igen.
Ibland har barnet utmärkta lösningar, så lyssna och lär! Vårt mål med denna studie är att få ökad kunskap om konflikthantering mellan barnen på förskolan.
Vi anser att det har varit för lite teorier i utbildningen om konflikthantering. Därför vill vi genom denna studie fördjupa oss mer i ämnet. När barnen på så vis känner att vi inte lyssnar, kommer de snart att sluta att ta upp sina problem med oss. Vidare kan sådana barn tvingas lära sig att hålla tillbaks sina känslor, särskilt om vi kräver att de ska vara tysta under time-outen.
Barnet vill inte klä sig Behov: Exempelvis uppmärksamhet eller självbestämmande. Lösning: Om det handlar om uppmärksamhet – ät en gemensam frukost med ditt barn eller läs en saga i sängen. Handlar det om självbestämmande – tänk efter om du bestämmer över sådant som barnet är stor nog att bestämma över själv.
Genom denna studie får vi en bredare syn på hur det i verkligheten ser ut i både teorin och praktiken samtidigt hur medvetna pedagogerna egentligen är i sin yrkesroll gällande konflikthantering.
Alla barnen står i en lång rad och håller fast i varandras axlar. Den långa raden med barn är en orm där förste man är huvud och siste man är stjärt. Leken går ut på att huvudet ska fånga stjärten. Ormkroppen, de övriga, måste hålla fast i varandra så att ormen inte spricker. Tänk dig att ditt barn vill ha en glass och du har bestämt dig för att det inte är en god idé.
Du kan fysiskt hindra barnet från att öppna kylskåpet, du kan argumentera och berätta att glass får man bara efter maten, eller så sätter du dig ner och förklara att det inte är nyttigt och att man måste rationera onyttigheter. Detta gör konflikthantering till en viktig del för både barn och pedagoger i förskolan. Att förstå och kunna hantera konflikter på ett bra sätt kan stärka barnen och hjälpa dem att lättare kunna möta de motsättningar som de stöter på i framtiden. Konflikthantering är en teknik som hela tiden måste utvecklas och uppmärksammas. De flesta människor, särskilt yrkesmän, tror att det bästa sättet att hantera en konflikt är att följa sina grundläggande instinkter.
Framför allt handlar det om att bygga upp barnens förmåga till ett öppet och respektfullt beteende både mot sig själva och mot sin omgivning. Att lyssna, vara tydlig och respektera barn är en förutsättning för en konstruktiv konflikthantering. En annan förutsättning är också att vara en god förebild. Att se över verksamhetens miljö och sitt eget arbetssätt är några av de sätt som kan förebygga konflikter.
Om man lär eleverna hantera konflikter och har en gemensam princip för konflikthantering på skolan blir det enklare lösa motsättningar innan de urartar. Det menar Oskar Palmenfelt som föreläste om att ”bråka smartare” på Skolforum. ABC-modellen – även kallad konflikttriangeln – synliggör olika sidor av en konflikt.
När vi förstår mekanismerna bakom kan vi också bättre hantera konflikten. Det är dock stor skillnad på en konstruktiv konflikt och en som bryter ner människor och riskerar att långsamt växa till något ohållbart. Tamara Maskovic på Medlingscentrum vet det mesta om konflikthantering. För det gäller att ”hantera” dem – inte låtsas som att de inte existerar.
Bråka smartare är ett material med lektioner i konflikthantering för elever F-6. Syftet är att skapa en lugnare, tryggare skolmiljö med elever som tar.
Комментариев нет:
Отправить комментарий