четверг, 6 апреля 2017 г.

Berättelser om mobbning

Berättelser om mobbning. Friends möter varje dag människor med erfarenhet av mobbning och trakasserier. Här har vi samlat några av deras berättelser. Men mobbningen har satt sina spår, som trots terapi aldrig försvinner helt.


Och även om mobbningen inte är hela bakgrunden till mina problem i dag, så är den en bidragande orsak och har sannolikt verkat som en trigger.

Posttraumatiskt stressyndrom, generellt ångestsyndrom, sjukskrivning, bipolär sjukdom, fler sjukskrivningar. I den här granskningen vill vi sätta fokus mobbningen. På vad den är, vad den gör och vad som kan göras för att stoppa den. För det som görs i dag. Genom mitt företag föreläser jag om mina egna erfarenheter av att vara utsatt, men också om hur det är att vara mamma till ett utsatt barn.


Jag berättar även om hur det är att leva med psykisk ohälsa samtidigt som man jobbar, har familj, hus och man. Men om någon mår dåligt av det, är det mobbning.

En enstaka taskig grej brukar inte kallas mobbning. Det är när det händer flera gånger och den som behandlas illa mår dåligt, som det räknas som mobbning. Du kan förstås bli ledsen och må dåligt om någon behandlar dig illa en gång också. Men jag tror att detta är något som vi måste börja tala om redan i väldigt tidiga år och den. Samarbete och samordning är A och O Vi som har varit med om den här karusellen skulle kunna arbeta som guider i systemet det skulle spara både lidande och pengar!


Undrar du någonting, om mobbning eller om min berättelse , mitt liv eller min vård (läs: var som hellst) så fråga gärna. Har du varit med om något liknande så hör gärna av dig då med. Hoppas jag kunde hjälpa någon genom att skriva detta! Vi har också lyft fram mobbning i tiotals artiklar och flera av våra radio- och tv-program. Här är sex slutsatser av vår öppna granskning.


Att denna mobbning gjorde mig till den jag är i dag: underlägsen, skygg och otrygg. Det var en väldigt bra artikel om mobbning. Min pappa råkade ut för samma sak på en skola när det tillträdde en ny rektor. Hon började anklaga honom för olika saker.


Då hade han jobbat på skolan i år. Han kontaktade facket men de var jäviga.

Newsner ger dig nyheter som berör! Nu har barns berättelser om mobbning samlats in under en särskild skolturné i syfte att få vuxenvärlden att se och ta itu med mobbning. Många barn som berättar för vuxna om kränkningar som de utsatts för får ett bra stö men många vittnar också om att vuxna inte tar dem på allvar eller gör tillräckligt för att få stopp på mobbningen.


Förekomst av mobbning beror på ett samspel av flera olika faktorer och kan därför också studeras från olika perspektiv och med olika fokus. Barnombudsmannens webbplats ger stöd under rubrikerna: ”Vad gör jag om jag blir mobbad” och ”Bra att veta om mobbning ”. All verksamhet som lyder under skollagen måste följa lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever. Du som är barn kan läsa mer om mobbning på Våga berätta. Här finns också andra ungdomars frågor och egna berättelser om mobbning.


Fackombudsmannen och skyddsombudet, som ska motverka att mobbning på arbetsplatsen sker, deltog till viss del i mobbningen och förnekade den utsattes historia. Jag står helt ensam och får ingen hjälp från något håll. Jag vågar inte gå ur facket.


Mobbning , övergrepp och utfrysning eller en tid med gemenskap och kompisar – den här veckan tar SVT Nyheter Dalarna reda på hur det är att gå i högstadiet. Vi bad er dela med er av era erfarenheter och det är tydligt att det är ett ämne som berör: Ett hundratal personer har hört av sig. Du kan även läsa några berättelser från andra personer som drabbats av kränkande behandling.


Här kan du läsa min berättelse om vad som hände mig.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения