вторник, 20 февраля 2018 г.

Cyklotymi

Beskrivningen enligt ICD-är : Varaktigt instabilt stämningsläge med åtskilliga episoder av depression och hypomani, inga av dem dock så svåra eller långvariga att diagnosen bipolär sjukdom (F31.-) eller recidivierande depressioner (F33.-) kan ställas. Som vi redan har konstaterat råder det ett samband mellan cyklotymi , eller cyklotomiska störningar, och bipolär sjukdom. Depressiva symtom vid cyklotymisk sjukdom når aldrig kriterierna för större depression. Cyklotymi är ett av dessa förstämningssyndrom.


Förhöjt humör når aldrig definitionen på mani. Ligesom dystymi må tilstanden på intet tidspunkt opfylde kriterierne for mani eller depression. Detta är inte ovanligt vid bipolära syndrom – mellan de svårare sjukdomsskoven – men kan också vara svårt att skilja från stämningsinstabilitet vid ADHD. Ingen inloggning underlättar och gör sökning snabbare.


Utbildningar och kunskapstester för dig som vill bli uppdaterad. Marneros vid ”Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie” på Martin Luther Universitetet i Tysklan beskriver cyklotymi som en långvarig sjukdom som pendlar mellan maniska och depressiva tillstånd. Faserna av uppstämdhet når vid cyklotymi inte lika högt som vid det maniska tillståndet. Det stannar vid det som kallas hypomani, som är mindre uttalat. Det är en förhållandevis vanlig störning hos anhöriga till personer med bipolär sjukdom, och bryter ut i ung vuxen ålder.


Cyklotymi

Jämfört med allvarligare humörsjukdomar är humörsymptomen på cyklotymi lätta. Karakteristisk for lidelsen er, at symptomfrie perioder aldrig varer længere end to måneder, hvorfor cyklotymi sommetider betegnes rapid cyckling. I krulligt hår, vacker tshirt, mysiga mjukisbyxor och ännu ett par chockrosa strumpor och väntar på en tvätt.


Bipolar lidelse kan resultere i ødelagte forhol dårlige arbejds- eller skolepræstationer og i værste fald selvmordsforsøg. Skulle själv vilja utredas för cyklotymi. Har alltid tänkt att jag antingen är deprimera nedstämd till personligheten, eller att jag har dystymi. Klassisk bipolär sjukdom har jag inte, då jag aldrig blir manisk.


Nu när jag läser om cyklotymi är det främst två saker som stämmer väldigt bra in på mig. Bipolär sjukdom innebär att du är manisk och deprimerad i olika perioder. Däremellan kan du må bra och leva som vanligt.


Du som har bipolär sjukdom behöver. Någon som är bipolär, har anfall av maniska stämningar omväxlande med perioder av nedstämdhet. De stämningar kan växla, där perioder av normala stämnings. En mildare variant är så kallad cyklotymi där individer också pendlar mellan depression och mani men på ett mindre markant vis. Personlighetsstörning Definition.


Cyklotymi

Symtom som funnits sedan ungdomsåren och givit en konstant stelt beteendemönster med sänkt funktionsnivå och ett uppenbart lidande. För närvarande går jag under utredning för ADH men jag funderar även över om jag inte lider av. Humøret hos en person, som lider af cyklotymi , svinger mellem dramatiske tilstande af glæde og stærk modsatte depressive tilstande. Dog er det vigtigt af skelne mellem cyklotymi og folk, der er bipolære.


Vet att mitt humör svänger snabbare än en karusell men vill veta mer. Har även haft en psykos för år sedan, kan detta höra samman? Efter en tid med diverse ätstörningar med tillhörande depression (och under den tiden medicinering med Sertralin och risperdahl, har dock bara lite av sertralinet kvar nu) mår jag helt okej, oftast bra. Men när jag var ute på nätet och snubblade runt, så började jag läsa en himla massa om cyklotymi , och kände igen mig så mycket! Lidelsen deles op i bipolar I, bipolar II, cyklotymi eller rapid cyckling og andre typer alt efter hvordan stemningslejet forandres.


Hypomani kendetegner type II, som forholdsvist sjældent udvikler sig til type I med alvorlige manier.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения