среда, 12 августа 2015 г.

Barn till psykiskt sjuk mamma

Mama är läsarnas mammagrupp de luxe, självklara mötesplatsen för alla fantastiska mammor. Just nu ingår: Eucerin-kit värde 745kr! Beställ smidigt online. Att ha en psykiskt sjuk förälder påverkar barn.


På vilket sätt beror på flera olika saker, till exempel vilken sjukdom föräldern har, om det finns andra vuxna kring barnet och hur gammalt barnet är.

För många barn innebär psykisk sjukdom, eller allvarlig psykisk ohälsa i familjen, att livet blir oförutsägbart. Sen också värt att påpeka: Nuförtiden har barn till psykiskt sjuka , psykiskt handikappade, och även fysiskt sjuka , rätt till stöd från sin hemkommun. Tydligen var hon så över­tygande att socialtjänsten gick på hennes lögner. Jag skulle bo kvar hos mamma och ingen frågade mig vad jag ville.


Efter det var mamma ännu mer ursinnig på pappa och vägrade låta mig träffa honom. Men jag struntade i det och åkte ofta hem till honom efter skolan och sov över där. Mamman till mina barn , psykiskt sjuk ? Vet inte vart jag ska börja men skall summera allt så kort som möjligt.

Jag orkade helt enkelt inte med det o gör det inte ännu, det blev för jobbigt för mig så jag bröt helt med henne. Annemi Skerfving forskar om barn till psykiskt sjuka föräldrar. När hon för några år sedan började undersöka vad dessa barn får för hjälp, upptäckte hon att de sällan fick någon. Därför skrev hon sin bok: Att synliggöra de osynliga barnen.


En sajt för dig som är ung och lever nära någon som mår psykiskt dåligt. Maskrosbarn är en ideell förening som stödjer ungdomar som har föräldrar som missbrukar eller är psykiskt sjuka. Men det är bra och viktigt att man tänker på barnen och hur det kan bli så bra som möjligt för dem när en förälder är sjuk , säger familjebehandlare Annelie Lindberg.


Många tänker att det inte är bra för barnet om hen får veta att föräldern eller annan närstående är sjuk , och låter därför bli att berätta. Det var då min dotter började falla isär. Jag märkte att det var ingen normal ”nedstämdhet hos en tonåring” längre - hon började bli psykiskt sjuk. Min mamma hade också bipolär sjukdom. Hon finns ej mer i dag.


Vet ej när hon fick sin diagnos men hon kämpade och var hemmafru och skötte hemmet. Emellanåt åkte hon in på sjukhuset för hon mådde dåligt. Jag åkte in o hälsade på och visste inte att hon va psykiskt sjuk.


Och de handlar om att en psykisk sjukdom automatiskt skulle göra en till en dålig förälder eller att det är fel att skaffa barn när man är psykiskt sjuk.

Barn som växer upp med en förälder med psykisk sjukdom riskerar på sikt problem med psykisk ohälsa. De barn som får ta del av stödinsatser upplever dock minskad oro. Trots detta får endast var tredje patient med barn riktat stöd till barnen.


Det visar ny forskning från Malmö högskola. Vad ska vi ta oss till. Både jag och mina syskon är rädda för honom nu i psykotiskt tillstånd och vi har små barn. Samtidigt tycker vi väldigt synd om honom.


Han tror att hela världen är konspirerad mot honom. Pappa har väldigt mycket vanföreställningar och ringer runt till sina gamla chefer - egen utsago - och hotar dem förmodligen. Pappan har sökt enskild vårdnad pga kraftig misskötsel från mammans sida ang umgänge och skötsel av barnet. Evelina växte upp med en psykiskt sjuk mamma Psykisk hälsa Under Evelina Olssons uppväxt blev mamma Ann-Christines psykoser, missbruk och självskadebeteende hennes vardag.


I dag kämpar Evelina för samhällets utsatta. Karins mamma kunde svänga från att vara rolig och spirituell mamma till elak satkärring på en sekund. Idag vet hon att mamman har en borderlinestörning – men som barn kunde hon bara ana att något inte var som det skulle.


Du känner igen mig på hatten”, säger Karin innan vi ska träffas.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения