Vår egen och barnens personliga roll är något vi bör ha i åtanke vid konflikthantering för att den ska bli bra, något läroplanen (Lpfö 98) har tar upp. Hur beskriver barn hanteringen av de konflikter de själva är med i? Konflikthantering Konflikthantering i denna undersökning innebär hur förskollärare förebygger och hanterar konflikter. På vilket sätt och med vilken metod en konflikt hanteras.
De allra flesta föräldrar hamnar i konflikter med sina barn någon gång. Här finns våra bästa tips för att hantera konflikterna så bra som möjligt. Andra har också ett val. Att se andra som rigida och låsta i en viss konfliktstil ökar risken för destruktiva och dåliga beslut.
Om du förutsätter att andra inte kan välja olika konfliktstilar är risken stor att du undviker att använda bra metoder för att du förutsätter att de inte fungerar på grund av ”hur de är”. När barnen på så vis känner att vi inte lyssnar, kommer de snart att sluta att ta upp sina problem med oss. Vidare kan sådana barn tvingas lära sig att hålla tillbaks sina känslor, särskilt om vi kräver att de ska vara tysta under time-outen. Kan vi hitta metoder som gör att vi undviker att såra, kritisera, genera, kränka, förolämpa eller förödmjuka har vi kommit en mycket god bit på väg.
Här följer åtta konstruktiva metoder för att förebygga, hantera och lösa konlikter. Metod 1: Jag-budskap När du närmar dig en konflikt är det viktigt att du använder rätt pronomen. Barnet vill inte klä sig Behov: Exempelvis uppmärksamhet eller självbestämmande.
Lösning: Om det handlar om uppmärksamhet – ät en gemensam frukost med ditt barn eller läs en saga i sängen. Handlar det om självbestämmande – tänk efter om du bestämmer över sådant som barnet är stor nog att bestämma över själv. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer.
Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering. Thomas Jordan, ekonomie doktor och docent vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, delar med sig av metoder och redskap att använda för att hantera konflikter på arbetsplatsen. Det finns idag ett rikt utbud av modeller, metoder , arbetssätt som redskap för konstruktiv konflikthantering.
Lära för fred presenterar ett urval av sådana möjligheter till kunskap och konflikthantering. De bygger på forskning och erfarenhet, och har alla en gemensam grund i det nya sättet att tänka. Om du känner att det blev fel är det enkelt att säga förlåt till barnet när stormen lagt sig. Då kan du beskriva varför du blev så arg, och samtidigt föra samtalet vidare på hur ni ska göra nästa gång för att situationen inte ska uppstå igen.
Ibland har barnet utmärkta lösningar, så lyssna och lär! KSA sysslar inom området konstruktiv konflikthantering speciellt med 1. Collaborative Problem Solving (CPS), ett förhållningssätt och en metod för problemlösning som utvecklats av Ross W. Greene och som speciellt underlättar för barn och ungdomar med utmanande beteende. Fem av bokens nio kapitel behandlar centrala perspektiv på och teorier om konflikter och konflikthantering. Vilka metoder för konflikthantering finns inom förskolan och hur praktiseras de i det dagliga arbetet? Hur ser barnen på konflikter och konflikthantering ? Klarar inte barnen av att komma fram till en lösning är det viktigt att pedagogerna stöttar dem genom en konflikthantering.
Syftet med studien blir då att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med konflikter och konflikthantering mellan barn.
Комментариев нет:
Отправить комментарий