вторник, 1 ноября 2016 г.

Första tiden på jobbet

Bli medlem i Unionen Student. Så hanterar du första veckan på nya jobbet. Monster USA frågade nyligen sina Twitter-följare om den kortaste tiden de stannat kvar på ett nytt jobb. Det är krävande att komma ny till ett jobb som chef, oavsett om det är den första chefsrollen eller om man redan har erfarenhet av ledarskap.


För en ny chef är den första tiden på arbetsplatsen särskilt viktig, anser coachen Bengt Kallenberg, som bland annat arbetar med ledar- och grupputveckling.

Johanna Mix, verksamhetschef på Proffice, vet både hur det är att vara ny på jobbet – och hur viktigt det är att som arbetsgivare ge nya medarbetare en bra start. Hon menar att det riktiga startskottet går redan innan första dagen. De första veckorna kan upplevas som ett rutinlöst kaos. På ett nytt jobb så kommer du få massor av ny information, speciellt under första veckan, så du borde spendera mestadels av tiden till att lyssna och smälta all den nya kunskapen du får. Information bland annat om var kaffemaskinen och badrummen befinner sig.


Se också till att följa upp med alla frågor du har, vilket leder oss in på punkt 4. Så lyckas du under första tiden på nya jobbet. Den första tiden på ett nytt jobb kan ofta vara nervöst och ibland lite kämpigt.

Du får ta del av mycket information och nya intryck, samtidigt som du vill lära känna kollegorna och visa för arbetsgivaren att du var den rätta personen att anställa. Hur lyckas du med detta? Första dagen på jobbet handlar om att försöka göra ett gott intryck på alla de kollegor du ännu inte kan namnet på. Detta resulterar ofta i kramp i käkarna efter att du knäppt på jordens största leende i åtta timmar, samt lätt nackspärr efter att ha nickat instämmande en hel arbetsdag.


Om Olle inte gör sitt jobb och alla vet om det så måste du våga göra något åt det. Genom att statuera exempel den första tiden visar du medarbetarna att den nya chefen gör sitt jobb , och då blir de också motiverade att göra sina jobb. I glädjen över att ha landat sitt första jobb kan man vara ivrig att skriva på anställningsavtalet utan att kanske riktigt kolla upp vad det faktiskt innebär.


Gunilla Krieg, ombudsman på Unionen har lång erfarenhet av möten med medlemmar som likt dig ska ta sitt första kliv ut i yrkeslivet. Kanske många nya människor att lära känna och nya rutiner att komma ihåg. Du ska också bygga upp ett förtroende mellan dig och medarbetarna, vilket inte är gjort i en handvändning. Att bli chef över sina tidigare kollegor kan innebära att de nu ser på dig med nya ögon. Vi har expertkunskap kring de lagar och regler som rör din anställning.


Hej, jag är ny här” är den bästa öppningsrepliken och ger dig spelrum att fråga om det mesta. Du vinner inget på att hålla inne med det du undrar. KOLL PÅ ETIKETTEN Ta reda på vad som gäller på arbetsplatsen – allra helst redan innan du börjar så att du inte trampar i klaveret det första du gör.


De 1första dagarna på ett nytt chefsjobb är avgörande.

Du har hört det så många gånger att det blivit en sanning. Råden också: Ta vara på den första tiden , gör avtryck, visa beslutskraft, markera ny riktning. Hälsoliv listar misstag du ska undvika de första minuterna på jobbet – om du vill göra arbetsdagen till en succé.


Jag blir utmanad på jobbet och har väldigt varierande arbetsuppgifter och arbetsmiljöer. Det alltid händer något kul på jobbet eller med kollegorna även efter arbetstid. Jag helt enkelt har väldigt kul på jobbet ! Då säger jag tack för mig och tack för den här tiden.


Så fixar du första tiden på första jobbet. Studieåren är slut och det är dags att ge sig ut i verkligheten och jobba. CS har tipsen du som ny i karriären behöver för att ta dig igenom första dagen, första löneförhandlingen, första konflikten och första firmafesten. Låt oss säga att du har ett kontorsjobb och några gånger per vecka så avbokar klienter och ger dig ungefär minuters dötid.


Kontoret är städat, pärmar sorterade, mejlen besvarade och kollegorna upptagna. De som ska få sitt första barn kan behöva mer tid på sig att smälta nyheten. Tidigare missfall är en annan anledning till att man håller tyst, särkilt på jobbet.


Mår man bra är det alltså inga problem att dölja en graviditet de första veckorna.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения