вторник, 8 ноября 2016 г.

Livskris separation

Bra att veta, faser vi går igenom vid livskriser. Allmänna diskussioner. Jag lever just nu igenom mitt livs andra separation , i stort sett lika som den första. Kris ( livskris , sorg, separation , sjukdom) Symtom vid kris är nedstämdhet, svårighet att fatta beslut, koncentrationssvårigheter och handlingsförlamning. Ofta hamnar vi i skuld- eller skamkänslor runt någon detalj som vi ältar om och om igen.


Skiljas – en livskris med många faser Barbro Lennéer Axelson har skrivit boken ”Förluster” om bland annat skilsmässor. Klicka framåt för mer fakta i ämnet. Livskriser fyller oss ofta med skam och skuld – känslor som kan skapa avstånd till våra närstående.


Men det finns inget fel i att erkänna att vi inte kan komma ut ur situationen själva. Att söka stöd från personerna som står oss närmst eller som genomgår samma sak ger oss styrka och är ett av de bästa sätten att hantera livskriser. En livskris får dig att känna sorg. Sorg är en normal och naturlig känslomässig reaktion på en förlust av något slag. Sorg är alla motstridiga känslor och tankar som våra förluster väcker inom oss.


Hur förlusterna upplevs är individuellt, men dödsfall och skilsmässa är ofta smärtsamma. Alla människor har sina livskriser. De hör till allas vår psykologi. Kris innebär att den gamla kartan inte fungerar längre och att någon ny inte förefaller finnas i sikte.


Du kan inte gå tillbaka till det gamla och ser ingen framtid. Här är fällorna du ska undvika efter en separation Så går du vidare efter att ha blivit lämnad av den du älskar. Sitt inte och vänta på en förklaring du aldrig kommer att få – och akta dig för att vältra dig i gamla bilder och sms.


Separation I en separation eller skilsmässa kommer du i kontakt med känslor från dina tidigare separationer. Dessa känslor färgar upplevelsen av den nuvarande separationen. Om du som barn kände dig trygg eller otrygg spelar en stor roll i hur du som vuxen klarar av en separation. Här listar vi fem tecken på att du befinner dig i en livskris.


Du känner dig instängd och vilsen – på jobbet Oavsett om du följer din karriärsplan eller inte så är dessa känslor av instängdhet ett tecken på att någonting är fel och att du inte trivs med din situation. Jag är också mitt uppe i en separation. Jag såg det inte komma trots att jag visste att vi hade saker att jobba på. Tyvärr satte vi oss aldrig ner för att prata hur vi aktivt skulle lösa problemen utan lät vardagen rulla på.


Livskris separation

Och jag och min man hade vår första riktigt, riktigt stora kris, säger hon i Så mycket bättre. Hon fortsätter: – Det är fruktansvärt läskigt när man tvivlar på kärleken och undrar om den andra personen älskar en lika mycket fortfarande. Men separationen har satt mig i en livskris som jag aldrig upplevt förut!


Har varit på botten ett antal ggr. Livskriser kan också utlösas av svåra påfrestningar som en skilsmässa, en separation , när en anhörig blir sjuk, en olycka, om man förlorar jobbet och av mycket annat. Det är som om vi förlorar fotfästet, tappar orienteringen – marken gungar under fötterna. Man kan få en känsla av att man inte längre är säker på vem man är. ANNA BENNICH KARLSTEDT ”Jag satte på en ring när jag föreläste för jag kände sådan skam över separationen ”, berättar Anna.


Om skam, julfirande och högtidsgråt – och råd för dig i akut krisläge. En skilsmässa eller separation är en livskris för både föräldrar och barn. Experten berättar hur du kan hjälpa barnen genom den svåra tiden. Flaaten från Psykologteamet.


När beslutet om separationen är fattat är det bra att berätta det för barnet så snart som möjligt, så att hen inte får höra det av någon annan. Kanske har barnet också anat att en separation var på gång, och då är det ofta bättre att få klara besked än att leva i ovisshet. Om livet före, under och efter skilsmässan.


I arbetet som RELATIONSCOACH är det mitt mål att du skall kunna känna igen dig, hämta tröst, styrka, inspiration bland blogginläggen och kommentarerna.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения