среда, 18 октября 2017 г.

Omöjlig kärlek dikt

Jag kan inte få händerna att sluta skaka. För jag är kall, och ensam inatt. Jag saknar dig, men det vet du redan säkert. I kärlek bör det alltid finnas ömsesidig beundran.


Det finns dock ” kärlek ” där beundran endast går åt ena hållet. I dessa fall är det just det som håller liv i lusten.

Alla förhållanden som startar bara av denna anledning är dömda att misslyckas. Som vi har sett kan omöjlig kärlek besvara en rad. Dessa tre typer av kärlekar kan kategoriseras som ” omöjlig kärlek ” eftersom de tenderar att skapa konflikter. Den första eftersom vi förr eller senare kommer bli besvikna över vår idealisering av den andra personen när vi ser att denne inte är vad vi trodde. Den andra för att vi aldrig kommer finna någon exakt som oss.


Kärlek som aldrig var menad är ett formlöst tomrum, befolkat av förlorade drömmar och besvikelse, av tid som förlorats men som alltid koms ihåg och åberopas. Du kan dock återhämta dig och till och med starta nya förhållanden och nya kapitel i ditt liv. Kärleksdikter - kärleksverser - dikter om kärlek.


Var konkret, inte abstrakt.

För det tredje, dikt är ord och rytm, båda lika viktigt. Och slutligen – less is more. Ofta handlar kärleksdikter om kärleken mellan en man och en kvinna, men en dikt som jag fastnade för häromdagen var Till Eva av Sonja Åkesson. Det enda som kommer växa fram ur det här är en pubertal och patetisk samling med dikter.


Rosor är röda, violer är blå, min kärlek till dig är omöjlig att slå. Frustration att vi inte förstod varandra och den ohälsosamma relationen. En man som når ett främmande land och söker kärlek och trygghet misslyckas. Då kvinnan i hans drömmar är lika vilsen som han. Jag är glad för det fina vi hade, det kommer jag aldrig glömma.


En kärlek är alltid en kärlek och den dömmer man aldrig. Att sitta här och tänka Vilket skepp ska jag sänka? Jag frestas och tar en kaka Vad skulle jag egentligen sakna? Jag stirrar på kakpaketet och tar en till Vad är det som jag egentligen vill? Dikter om kärlek – Dikt av 34.


Den kommer fågelvägen, och vi förstår, att vi har inget val. Vi måste ta emot den som man tar emot en ängel, som plötsligt landar i vår tåredal, vi måste ta emot den som man tar emot en sägen och tro med samma tro, som barnet har. Sådan är kärleken vi ville välja – men hade inget val.


Vi har samlat flera dikter om kärlek.

Kolla också: Alla hjärtans dag, text – Kärlekscitat – Bröllopstelegram – Humoristiska bröllopstelegram – Bröllopsdikter – Presenttips till pojkvän – Presenttips til flickvän. Skicka kärleksblommor med blomsterbud – Här hittar du bra erbjudanden. Hoppa till navigering Hoppa till sök. Sidor i kategorin Kärlek Följande 1sidor (av totalt 140) finns i denna kategori.


Ty hennes kärlek var borta, då hon ej fanns. Och blott ingen kan leva utan den, det är därför blomman nu ej finns kvar. Ty en kärlek som är borta är en omöjlig kärlek och det är faktiskt väldigt sant. Kärlek är någonting som utspelar sig språkligt – i gester, kommunikation, oförmågan därtill, mellan det att lyssna, förstå och prata.


Kanske hade man kunnat kalla det en uppmärksamhetsform, ett sätt att vara på gentemot den andra, och att kärleksdikten är poesins ursprung – Iliaden är ett kärlekskrig – är nog ingen slump.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения