En konflikt är beviset på att något nytt är på gång. Och det kan leda till något bra. För utan konflikt – ingen utveckling. Många konflikter beror på missförstånd.
En olöst jobbkonflikt ställer till det för både individerna och arbetsplatsen.
Den kan leda till sämre effektivitet och kreativitet, personligt lidande och dåligt klimat på jobbet. Konflikter kan också påverka. En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter. Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet.
Det motsvarar den tid du är på semester varje år. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet. Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker.
Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare.
Därför är det mycket bättre att sikta på att lösa konflikten. I de flesta fall handlar konflikter om att hitta fram till bättre lösningar på problem eller att komma överens om vad det är vi ska åstadkomma på jobbet. Om du är inblandad i en konflikt , som inte är så stor för dig känslomässigt men som är viktig för någon annan, måste du ändå ta ditt ansvar.
Medorsakande faktorer, som brister i arbetsorganisation och personlighetsstruktur hos konfliktdeltagare. Heta” eller ”kalla” konflikter. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt , och grunderna i konflikthantering.
Tristess skapar bråk på jobbet. Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet. Kanske gör det att du ser på konflikten på ett lite annat sätt.
Reflektera över dig själv. Tänk också igenom över var du själv står, med utgångspunkt från dessa frågor. Det är lätt att se konflikter bara som relationsproblem, men också arbetsplatsen har betydelse. Arbetsplatsens del i konflikten.
De konflikter som vi upplever som jobbigast handlar om beteenden.
Någon som alltid lämnar sina siffror för sent till rapporten, kastar kritiska blickar eller rent av fjäskar uppåt är typiska startskott på en konflikt mellan två kollegor. Ironin med konflikträdda personer, är att de oftast simmar i konflikter som inte är lösta. Modellen är framtagen av Maj-Britt Gustafsson Wallin på Embege consulting AB. Upplever du att ni är i riskzonen för konflikter och vill förebygga dessa i er verksamhet så kan vi även utbilda era HR och chefer i hur man kan förebygga och hantera konflikter på ett bra sätt.
Hör av dig via formuläret nedan för mer information. När en konflikt tillåts fortgå kommer den att eskalera. På sikt riskerar den att övergå i trakasserier och mobbning.
Det här kan bli en riktigt kostsam historia. Men en konflikt på jobbet som inte hanteras på ett bra sätt kan också utvecklas till dåligt arbetsklimat, otrygghet hos de anställda och i förlängningen ohälsa. Glöm inte att det inte bara är bråkmakarna som drabbas. Alla i omgivningen känner av stressen av en konflikt. Ta tag i problemet innan resten börjar välja sida och ditt team eller din organisation splittras.
Det finns inget självändamål med att lösa konflikter på jobbet. Om det finns arbetsrättslig grund eller om det påverkar verksamheten måste man agera som chef. Annars kan man strunta i det. Det säger Jehoshua Kaufman, vd på Beteendemedicinskt Center i Malmö, en företagshälsovård med specialitet i konflikthantering. En ny bordsgranne som har privata samtal alldeles för högljutt i telefon, som inte upplevs ta lika stort ansvar eller rent av fjäskar uppåt.
Detta är typiska situationer som kan bli startskottet för en konflikt mellan två kollegor på kontoret. Oftast får du som chef aldrig veta något om problemen. Det som gör konflikter på jobbet till svårigheter och obehag är bristen på kunskap. Vi måste till att börja med lära oss vad en konflikt är.
I första delen av vår nya artikelserie om konflikter ger konfliktlösare Gustav Bates dig en förståelse för begreppen.
Комментариев нет:
Отправить комментарий