среда, 6 апреля 2016 г.

Traumatisk kris fallbeskrivning

Ibland är krisen svårare och man kan uppleva ett trauma, t. Kriserna kan komma vid t. Psykologisk fallbeskrivning – En kris - Skilsmässa Agnes sitter vid datorn i sovrummet och tittar efter sitt och maken Leifs drömhus när Leif stövlar in i rummet och ledsamt förklarar att han är tvungen att skilja sig då han mött en ny kvinna. Agnes sitter knäpptyst med en tom stirrande blick som går förbi Leif och rakt in i väggen. Läs gärna fallbeskrivningarna i boken för att få tipps om hur du kan bygga upp din egen!


Traumatisk kris fallbeskrivning

Eleven har gjort en analys av en fallbeskrivning som handlar om en kvinna som heter Lina. Fallbeskrivning : Lina är år och bor i en etta som hon hyr i andra hand på inne i Rotebro. Varje problem en människa löser skapar fler erfarenheter, kunskaper och strategier som hon kan använda för att lösa nya problem som uppstår. När en människa hamnar i kris , kan det sägas bero på att hennes tidigare erfarenheter och kunskaper inte räcker till för att hon ska förstå och hantera den situation hon hamnat i. Bakgrund: Att vara med om en traumatisk händelse som utlöser en krisreaktion drabbar alla människor någon gång under livet. En traumatisk händelse kan vara exempelvis att drabbas av sjukdom, förlora en närstående eller att bli inlagd på sjukhus.


En krisreaktion är en normal reaktion på en onormal händelse. Reaktioner i samband kris brukar följa fyra faser: chock, reaktion, bearbetning, nyorientering. Traumatiska kriser är till skillnad från utvecklingskriser inte väntande utan oväntade och de uppstår på grund av psykiska trauman.


Individens hela tillvaro upplevs som hotad och tryggheten försvinner. Olika faktorer som kan utlösa en traumatisk kris är: Hot. I denna del av rapporten vill jag först ge en definition på vad traumatisk kris är, vad som kan förorsaka den och hur den tidsmässigt kan upplevas för främst män.


Jag försöker också utifrån mannens perspektiv förklara olika sätt att möta den traumatiska krisen och går igenom några av de vanligaste. Vad är traumatisk stress? Den stress som drabbar alla människor som utsatts för eller bevittnat ett psy-kiskt trauma kallas traumatisk stress. Traumatisk stress kan också orsakas av upprepade traumatiska händelser där den drabbade inte fått möjlighet till återhämtning, eller av ständigt hot under en lång tid. Traumatisk kris En ovänta extremt omvälvande yttre händelse som leder till att hela vår existens, trygghet och identitet upplevs hotad.


Traumatisk kris fallbeskrivning

Kombinationer av nedanstående fyra varianter. Vissa traumata kan för vissa specifikt vulnerabla personer återuppväcka tidigare traumata vilket medför att den aktuella krisen får en, för utomstående, oproportionerlig valör, så kallad överdeterminerad krisreaktion. Posttraumatiskt stressyndrom.


Autismspektrumstörning, till följd av nedsatt stresstolerans. Den professionellas uppgift blir därmed att bistå med det som inte kan tillgodoses från det egna nätverket. Jag provar att lägga detta i en egen rubrik. Jag pluggar till barnskötare och har fått i uppgift att göra en fallbeskrivning om personer i kris , jag ska hitta på ett fall och beskriva de olika krisfaserna och hur kommunikationen påverkas av detta.


Kursen heter kommunikation) Jag kommer inte på någon krissituation. Känslomässiga kriser kan utlösa samma fysiska reaktioner som vid ett rån eller trafikolycka. En dramatisk skilsmässa går till exempel att likställa med en akutsituation. Man kan bli helt paralysera säger psykologen Maria Farm till Hälsoliv.


Skillnaden mellan en utvecklingskris gentemot en traumatisk kris är att den sistnämnda krisen kommer utifrån och de andra inifrån. En annan skillnad är att de traumatiska kriserna är mer allvarliga än utvecklingskriserna och inträffar i samband med plötsliga och oväntade händelser som ställer hela tillvaron på ända. De flesta människor klarar av sina krissituationer utan professionell hjälp.


Traumatisk kris fallbeskrivning

För en del kan krisen leda till en utveckling och ett rikare liv, medan andra lever vidare utan att bearbeta krisen.

1 комментарий:

  1. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    ОтветитьУдалить

Популярные сообщения