вторник, 12 апреля 2016 г.

Vad är en vän

Juan: ” En sann vän ska kunna säga vad han tycker men samtidigt inte bli upprörd om du inte håller med. Eunice: ”Det jag uppskattar hos en vän är att han eller hon tar sig tid att lyssna, speciellt när jag har problem. En vän för mig är inte någon du försöker förändra, du accepterar dem som de är.


Det går inte att ställa villkor på vänskap. Vilka olikheter som än finns kan vänskapen alltid hitta en medelväg där medkänsla, kompromiss och acceptans visas.

En vän är någon som inte bara finns där under goda tider. Någon som tar fram det bästa hos dig och som inte sviker dig. Ta reda på hur du får riktiga vänner och vad det innebär att vara en själv.


Det var en vän till mannen som också hade varit ute med en vattenskoter som larmade Sjöräddningen om att hans kamrat saknas. Jag skulle rekommendera dig att be en datorkunnig vän eller släkting ta en titt på telefonen. Mannen är en nära vän och jag visste var han stod i barnfrågan sedan långt tidigare.


Vänskap är otroligt viktigt och komplicerat och därför kan det vara bra att verkligen veta vad det innebär, samt ta reda på hur man kan göra för att själv bli en bättre vän … Om någon frågar vad en vän är kan svaret verka ganska uppenbart, men om man tänker steget längre så är det inte så självklart.

Inte min dator i alla fall #128578; Jag hade skrivit en hel del om vad en vän är , då datorn låste sig och jag fick stänga av, vilket förde med sig att allt försvann. Betyder en del vänner mer än andra? Behöver inte alls vara så.


Jag för min del uppskattar alla mina vänner , även om det är en del som jag umgås mindre med. Ofta har man ju en historia tillsammans som är värdefull och det kan också vara viktigt. Anlända för att uppfylla drömmar och börja nya liv, för att uppleva studentlivet och hitta de där riktiga vännerna. Men vad är egentligen riktig vänskap? En pensionerad professor, en lundaspexare och en överfös gick med på att sätta sig i soffan för att försöka nå fram till ett svar.


Vänskap är en social relation i vilken de båda parterna känner tycke för varandra och hyser ömsesidig tillit och respekt. När vi behöver någon som lyssnar på oss letar vi oftast efter vår familjs, partners eller vänners sällskap. Att lyssna är en handling som kommer från en väldigt speciell gåva.


Du ser inte ord som ”måste” med en vän. Det är viktigt att kunna säga till någon man älskar vad som är fel och kunna ta emot kritik. Kom ihåg att det inte är något personligt.


Som en bra vän är det minsta du kan göra att vara så ärlig som möjligt.

En bra vän behöver inte alltid ställa upp för dig och den behöver inte alltid tycka som dig eller med dig. Det är inte det som är en kompis, om det är den relationen du vill ha ska du skaffa en hund. En vän säger vad den tycker och är ärlig mot dig även om den i slutändan stöttar dig. Svara på sms eller i telefon om en vän behöver lufta sin besvikelse. Allt går så klart inte att lägga åt sidan, men om du KAN stuva om i schemat så är det en fin gest.


Vad anser du är den viktigaste egenskapen hos en vän ? Vad betyder frid för dig? Vilket är ditt finaste minne? Om du fick äta middag med vem som helst i världen – vem skulle du välja?


Riktiga vänner tar varje tillfälle som går att fira och hylla varandra. Att din kompis aldrig uppmuntrar dina framgångar är ett tydligt tecken på att hon ser dig som en konkurrent snarare än en vän. En vän älskar dig mest när du förtjänar det minst, det är då du behöver det bäst.


Det ligger mycket i det ordspråket. Vänner kommer och går, familjen den består. Jag är beredd att gå genom vatten och eld för en riktig vän , när som helst, hur som.


Vad är du beredd att göra för en vän ? Välj ett tillfälle när din vän varken är full eller bakfull. En miljö där ni inte blir störda eller andra hör vad ni pratar om är bra. Dags för samtalet med stort S. Använd jag-budskap och ge exempel. Betona att du tar upp ämnet för att du bryr dig och är orolig. Linda inte in det, men var inte heller konfrontativ.


Det var en gemensam vän till oss som berättade den här hemska nyheten och jag känner att jag vill skriva ett sms. Jag vill uppmuntra och göra personen lite glad (om än bara för en sekund) utan att nämna sjukdomen eftersom jag har förstått att det av olika anledningar inte är okej att nämna sjukdomen just nu. Skalman är en sköldpadda som är mycket beläst och klok och ett uppfinnargeni.


Han har massor av användbara prylar i sitt skal, bland annat mat-och-sovklockan som talar om för Skalman när han ska äta eller sova. En annan uppfinning som han är mycket fäst vid är den självgående skottkärran.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения