среда, 1 июня 2016 г.

Lösa konflikter på arbetsplatsen

En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter. Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet. Det motsvarar den tid du är på semester varje år. För att veta hur du ska kunna hjälpa medarbetarna att lösa konflikten måste du först bedöma dess art och grad.


Du kan bedöma hur allvarlig konflikten är utifrån vilka konsekvenser den får för personer och verksamhet.

Väg olika konfliktlösningar mot varandra: samtal, medling, kompromiss, förhandling. Konflikthantering på arbetsplatsen. Du ska inte ”vinna” en konflikt på jobbet. Att vinna en konflikt innebär bara att du uppnår det resultat du vill, oavsett vad den andra parten vill och tycker. Eftersom de underliggande problemen därmed inte lösts kommer de att dyka upp igen förr eller senare.


Sex grupper av strategier för att lösa svåra konflikter. Förlösa, förskjuta fokus, stödja ökad medvetenhet, skapa kontakt, konfrontera, lära.

Det är nyckelord för sex typer av strategier för att lösa svåra konflikter på arbetsplatsen. Många människor tillbringar majoriteten av sin vakna tid på arbetsplatsen , tillsammans med sina kollegor. Ibland uppstår friktion och problem. SVT Nyheter ringde upp konfliktlösnings-experten Thomas Jordan och ställde några frågor om vad man kan göra när det blir bråkigt – eller någon blir mobbad – på jobbet.


Det är lätt att se konflikter bara som relationsproblem, men också arbetsplatsen har betydelse. Arbetsplatsens del i konflikten. Otydlig arbetsfördelning, vaga mål eller hög arbetsbelastning är ofta grogrund för konflikter.


Förutsättningar för bra samtal. För att lösa konflikten kan ni behöva prata igenom problemet. Missförstånd är en vanlig orsak till konflikter. Likaså när det är oklart vem som ska göra vad på jobbet.


Men det är schismer som går att lösa genom att man pratar med varandra. Sedan finns det tvister där chefen måste ta fram yxan. Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer.


Lär dig förstå en konflikt , och grunderna i konflikthantering.

Om en konflikt uppstår på arbetsplatsen ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund. Gör det så tidigt som möjligt, så är det lättare att lösa konflikten.


Olösta konflikter kan skapa mycket obehag. En konflikt uppstår då en önskan eller behov inte uppfylls. Det kan både vara i hemmet, arbetsplatsen eller i en annan offentlig miljö. När en annan part hindrar önskemålet från att uppfyllas så uppstår en konflikt.


Vanligtvis så löser de inblandade konflikten själva men uppstår det ett låst läge är konflikten ett faktum. Hur man hanterar konflikter på arbetsplatsen Något som kan vara jobbigt att hantera är konflikter på sin arbetsplats. Till viss mån är konflikter bra då det bevisar att något är på gång och det kan leda till utveckling då en arbetsplats helt utan konflikter kan stanna av i utvecklingen. Vägran att lösa problem genom ändrat beteende är en form av arbetsvägran och det kan man som chef ta tag i. Skilj på omständigheterna och beteendena. I de fall när konflikten blivit låst och kanske även innefattar chefen på arbetsplatsen , kan det vara värt att ta in någon utomstående, som exempelvis arbetsgladje.


Förmågan att lösa konflikter visar hur mogen eller omogen arbetsgemenskapen är. Bra team föds endast via konflikter. Den stora frågan är om arbetsgemenskapen kan tåla och lösa konflikterna. Till våren ska forskarna tillbaka till arbetsplatserna för att berätta vad de sett, och för att få igång ett samtal om hur man kan hantera konflikter på ett mer genusmedvetet sätt.


Tredje och sista året planerar de att åka tillbaka igen, då till utvalda nyckelpersoner som har ett arbetsmiljöansvar. Hur undviker jag onödiga konflikter ? Hur ska ledaren agera i en konflikt ? Hur löser man upp en konflikt på arbetsplatsen ? Går det att få fram något positivt ur en konflikt ? Dessa och många andra frågor får du svar på i denna praktiska bok om att identifiera och hantera konflikter på våra arbetsplatser. Detta synsätt på konflikter ser den frustration som väcks av att viktiga önskemål blockeras av någon annan som den energi som driver konflikter vidare. Så vad kan du som chef göra om två medarbetare inte verkar gilla varandra?


Ska du alltid lägga dig i deras konflikter ? Nicolas Jacquemot tror inte det. Tvärtom är det bra om de kan lösa situationen på egen hand. En förutsättning är dock att konflikten inte har hunnit trappas upp och att medarbetarna kan kommunicera med varandra.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения