среда, 29 июня 2016 г.

Gillar smärta

Jag förstår hennes stora smärta över att tvingas släppa taget och inte längre få vara barn. Erik Karlsson skrek av smärta när Matt Cookes skridsko träffade Karlssons ben under matchen mellan Ottawa och Pittsburgh i februari. Om vi inte kunde känna smärta och obehag skulle vi till exempel vräka i oss av den goda maten tills vi spricker.


Fråga till er som gillar smärta Ni som går igång på kombinationen smärta och sex, tänder ni på olika sorters smärta eller någon särskild sort? Själv gillar jag inte alls att få pisk.

När man kommer i mål så har man övervunnit smärtan och då kan man ställa sig och kräkas i ett dike med gott samvete, säger Erik Martinsson och skrattar. Ja, han har valt att tävla i en gren där man måste ha en speciell relation till mjölksyra och smärta för att lyckas. Billie Eilish i stor intervju i ELLE: ”Jag gillar inte att visa smärta ” Billie Eilish är tonåringen som gjorde musik i sitt sovrum och fick en hel värld att explodera.


Gillar smärta - sport. Jag har nyligen börjat på Ju-jutsu, vilket jag går på ggr i veckan. Min kropp hinner nästan aldrig vila upp sig eftersom när.


Sensorisk smärta är smärtinpulser som leds från en fysisk kroppsdel med känsel, via ryggmärgen och upp till hjärnan där smärtan registreras.

Emotionell smärta är något helt annat. Den är ju enbart upplevd på det psykiska planet även om den kan leda till andra former av smärta också men aldrig sensorisk smärta. Smärtan är vanlig och de flesta har upplevt den någon gång. Namnet nociceptiv smärta kommer från de känselkroppar för smärta , smärtreceptorer eller nociceptorer, som finns i huden och i inre organ och som registrerar smärta.


När man till exempel bränner sig är det vävnadsskadesmärta man känner. Vi har sex ganska ofta men det finns en sak jag inte vågar tala om för henne, jag vill att hon ska riva mig på ryggen och så så att det gör ont. För jag tänder på smärta. Livet är mer som det borde vara när inte smärtan får styra.


I terapin fick Carina också träna på att gradvis utsätta sig för situationer som hon varit rädd för. Eftersom hon, liksom så många andra patienter med smärta , blivit fenomenal på att undvika situationer som kunde öka smärtan hade hon mer och mer begränsat sitt liv. På frågan om smärtan finns kvar har jag många gånger fått svaret Jo visst, den är ungefär densamma men den hindrar mig inte längre.


Ur Att leva med smärta ACT som livsstrategi Rikard Wicksell, psykolog och med. Fler med artros borde prova en ortos för att se om den kan lindra smärtan , uppmanar Petter. Därför behövs inlägg och skor.


När man känner smärta i exempelvis knät kan hjärnan styra lederna fel så att rörelserna belastar lederna på fel sätt.

Allt för att bli av med smärtan som belastningen medför. Detta gick helt utan smärta , men nu efteråt har foten stelnat till och gör rejält ont när jag rör på den, speciellt när jag vinklar in den. Smärtan sitter i hålfoten, liksom på insidan, och precis innan hälen börjar. Foten är inte trycköm utan smärtar främst när jag vinklar den, då en skarp smärta.


Smärta har så många fler källor än en skadad muskel eller led. Det kan likaväl ha sin grund i stress och ett obalanserat liv. Det är hög tid att omvärdera vår syn på smärta och smärtbehandling, menar experterna. Har man ont någonstans och är löpare brukar många läkare, sjukgymnaster och naprapater rekommendera vila.


Smärta är en varningssignal om en skada eller sjukdom. Smärtan kan uppstå plötsligt och kan gå över snabbt eller bli mer långvarig och pågå upp till flera månader. Orsakerna kan variera men den vanligaste formen är smärta från skadad vävnad. Knäartros kan ge smärta på olika ställen i och kring knät beroende på vilken ledyta som är mest drabbad och smärtgivande. Ryggsmärta är ett symtom som kan ha många olika orsaker och påverka olika delar av ryggen.


Vid artros av den yttre ledytan sitter värken mer på utsidan. Ischias är en typ av smärta längs benet som också kan påverka ryggslutet medan nackspärr ger problem med muskler i axlar och nacke.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения