Kommunikation har en särställning i konflikthantering. Inte för att den alltid är till godo, konflikter tenderar att både börja och sluta med kommunikation , utan för att den är enda sättet för parterna att nå varandra. Olösta konflikter gör nämligen medarbetare både olyckliga och mindre nöjda.
De är även en källa till stress och utbrändhet och leder oftast till dålig kommunikation , vilket i sig innebär att gruppen arbetar sämre och mindre effektivt. Konflikthantering ingår även i dina arbetsuppgifter om du är chef. De flesta människor, särskilt yrkesmän, tror att det bästa sättet att hantera en konflikt är att följa sina grundläggande instinkter.
Detta är många gånger helt avgörande för om en arbetsplats blir framgångsrik eller inte. Både som arbetsledare och chef kan du behöva ha så kallade svåra samtal och möta människor i affekt. Fem av bokens nio kapitel behandlar centrala perspektiv på och teorier om konflikter och konflikthantering. Konflikter kan ha olika orsaker och förlopp, varför det ibland kan vara svårt att se sin egen roll och möjligheterna till en lösning.
Det är dock stor skillnad på en konstruktiv konflikt och en som bryter ner människor och riskerar att långsamt växa till något ohållbart. Tamara Maskovic på Medlingscentrum vet det mesta om konflikthantering. För det gäller att ”hantera” dem – inte låtsas som att de inte existerar.
Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer.
Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering. Min privata engelskspråkiga webbplats innehåller texter om konflikthantering och medvetandeutveckling. På arbetet kan de leda till missade deadlines, sänkt motivation eller att ett helt projekt misslyckas. I båda fallen kan dock en bra hanterad konflikt leda till att nya idéer kommer fram, ”luften rensas”, att personerna utvecklas och att parterna i konflikten faktiskt stärker sin relation.
Delmomentet ger en grund i kommunikationskunskap som anpassats för konflikthantering och ledarskapets roll vid konfliktlösning. Vikt läggs vid att du ska lära dig att hantera att olika ord betyder olika saker för olika personer och att både kroppsspråk, tonalitet och kommunikativ strategi är viktigt vid konfliktlösning. En praktisk minikurs som ger dig metoder för en effektiv konflikthantering.
Kursen ger dig verktyg för att förebygga och lösa problem med genomtänkta angreppssätt och tydlig kommunikation. Kursen är praktiskt inriktad och du får möjlighet till träning och övning. Skickas inom 2-vardagar. Utbildning i konflikthantering och svåra samtal för dig som vill bli bättre på att hantera konflikter.
Det här är en utbildning i praktisk konflikthantering och hur du gör svåra samtal enkla. En bra bok för att den har många modeller för kommunikation och konflikthantering. För både ett mer helhets perspektiv och för specifika delar i kommunikationen.
Innehåller även en del övningar. Boken upplägg är tydlig, även om man bara önskar att läsa delar av boken. Har ena parten i en konflikt tillräckligt med makt kan den påtvinga den andra det den vill.
Beroende på vad du önskar få ut av en konflikt kan du välja olika förhållningssätt till konflikten. Det finns fem olika sådana förhållningssätt. De brukar kallas konfliktstilar.
Комментариев нет:
Отправить комментарий