Vid konstruktiv konflikthantering undersöker vi alla parters uppfattning av situationen och identifierar deras önskemål och behov. Förvånande ofta kommer du att märka att roten till problemet inte alls ligger i medarbetarnas personkemi utan snarare i dåliga arbetsstrukturer som motstridande rollbeskrivningar eller otydligt ledarskap. Konflikthantering är en teknik som hela tiden måste utvecklas och uppmärksammas. De flesta människor, särskilt yrkesmän, tror att det bästa sättet att hantera en konflikt är att följa sina grundläggande instinkter.
Rätt hanterade konflikter på jobbet kan leda till utveckling av arbetssätt och relationer. Lär dig förstå en konflikt, och grunderna i konflikthantering.
Ledarskap och konflikthantering. Konflikter är något som vi alla förr eller senare stöter på i våra liv. Hur vi hanterar dessa konflikter är avgörande för hur våra relationer ser ut, både på arbetsplatsen, i skolan och inte minst i hemmet. Det har enorm betydelse för ditt välbefinnande och hur du samarbetar med andra människor. Därefter utvecklas förmågan att kommunicera och hantera oss själva och andra i konflikt.
Man vet genom forskning att konflikter oftast är komplicerade eftersom de till stor del styrs av våra känslor snarare än vårt förstånd. Samtidigt är det inte svårare än att det faktiskt går att lösa konflikter och undvika dem om man så vill. Effektiv konflikthantering innebär att jag lär mig vilken stil som är effektiv i vilken situation och att jag kan tillämpa den mest effektiva stilen i just den situationen.
Genom att våga prova andra sätt att hantera konflikter, lär du dig att känna in konfliktsituationen och variera stilarna efter behov.
Den egenskapsbaserade teorin som har utvecklats av Volkema et al. Det är dock stor skillnad på en konstruktiv konflikt och en som bryter ner människor och riskerar att långsamt växa till något ohållbart. Tamara Maskovic på Medlingscentrum vet det mesta om konflikthantering. För det gäller att ”hantera” dem – inte låtsas som att de inte existerar.
En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter. Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och. Att arbeta i en helt konfliktfri miljö är i princip omöjligt och kanske inte ens önskvärt. Vi utbildar er i konflikthantering så att ni kan vara väl förberedda när konflikter blossar upp.
Ingen gillar konflikter, men de kan ses som en naturlig och nödvändig del i en organisations utveckling. Vad som är avgörande är de förhållningssätt och metoder du använder för att hantera konflikterna. Delmomentet ger en grund i kommunikationskunskap som anpassats för konflikthantering och ledarskapets roll vid konfliktlösning. Vikt läggs vid att du ska lära dig att hantera att olika ord betyder olika saker för olika personer och att både kroppsspråk, tonalitet och kommunikativ strategi är viktigt vid konfliktlösning. Men att utveckla ett konflikthanterade ledarskap handlar inte enbart om att sätta sig in i nya föreskrifter, det är viktigt att du lär dig konflikthantering i praktiken.
Det som gör konflikter på arbetsplatsen till obehagliga är bristen på kunskap. Det är inte ovanligt att konflikter oftast sopas under mattan. Vad det beror på finns det många teorier kring.
Konflikträdsla och osäkerhet är vanliga orsaker till detta. Det är oundvikligt att det förr eller senare uppstår konflikter på din arbetsplats.
Din uppgift är att hantera dessa. Har ena parten i en konflikt tillräckligt med makt kan den påtvinga den andra det den vill. Alla konflikter kan inte lösas, men de måste hanteras för att förhindra att de växer och övergår i mobbning och trakasserier.
Här får du möjlighet att se vad du kan om konflikthantering – och att öva upp dina kunskaper. För att kunna genomföra de digitala kurserna behöver du vara medlem hos oss. Vad säger ARBETSMILJÖVERKET om konflikthantering ? Bakgrunden till ändringen är att sjukskrivningstalet på grund av faktorer i den psykosociala arbetsmiljön (stress och konflikter) har ökat med på fyra år.
Комментариев нет:
Отправить комментарий