четверг, 11 июля 2019 г.

Konflikter på arbetsplatsen utifrån individ grupp och organisation

På gruppnivå gäller konflikter ofta motsättningar mellan människor, de är alltså interpersonella. Ett enkelt grundfel som många gör är att de blandar ihop vad som krävs för en utredning om konkreta problem kopplade till individer på arbetsplatsen , med hur man gör en allmän kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön, säger han. Det behövs olika sätt att kartlägga, beroende på om det är det ena eller det andra.


Konflikter på arbetsplatsen utifrån individ grupp och organisation

Fokus ligger även på hur deras samspel, kommunikation, föreställningsvärldar och attityder om varandra ser ut. Uppsatser skrivna inom ramen för andra kurser. Om konsten att hantera svårlösta konflikter på arbetsplatsen har Thomas Jordan skrivit en handbok, där han beskriver arton strategier, fördelade på sex olika grupper. Inte heller inom det här området finns det enkla dunderpillret som fixar allt!


Denna studie belyser konflikter på arbetsplatser där utgångspunkten sker utifrån tre olika dimensioner – Individ , grupp och organisationsnivå. Syftet med undersökningen är att illustrera vad som orsakar konflikter på arbetsplatser samt hur de kan förebyggas och hanteras. Konfliktforskaren Thomas Jordan föreslår att organisationer utser en särskild konfliktombudsman – en person som är van och tränad på att bemöta individer och grupper som ligger i konflikt med varandra.


En variant på detta är funktionen drömcoach, som lär finnas på vissa företag. Exempel på referensgrupper kan vara familjen, arbetskamraterna, vännerna som man umgås med på fritiden - grupper där individen upplever sin identitet och får bekräftelse på sin person. Om konflikterna blir svåra kan det bero på dåligt ledarskap eller på en otydlig företagspolicy, men de kan också uppstå ur små saker i arbetsmiljön som ett stökigt fikarum. Konflikter uppstår både mellan individer och inom grupper.


Små kontroverser förstoras och dramatiseras. Exempel: Om medarbetarna har olika referensramar men utgår från att alla har samma utgångspunkt kan det bli segdragna diskussioner, trots att man egentligen är överens i sakfrågan. Det är lättare att hantera meningsmotsättningar på ett bra sätt, när mål, ramar och rollfördelning är tydlig och individerna i gruppen respekterar varandras olika expertis. När alla är villiga att lyssna på varandras ståndpunkter och omvärdera sina ställningstaganden behöver det sällan bli konflikter. För att organisationer , grupper och individer skall fungera så effektivt som möjligt behöver konflikter redas ut i tidigt skede.


Varje konflikt är unik och behöver hanteras utifrån det. Just när det handlar om konflikthantering finns det mycket att vinna på att satsa förebyggande. Syftet med konflikthanteringen är att ge ett adekvat stöd i en specifik situation samt att hjälpa individ , grupp och organisation att utveckla sin förmåga att hantera kriser, motsättningar och konflikter. Stödet vid konflikthantering utformas och anpassa i samråd med företagsledningen och skräddarsys utifrån företagets behov. Lärarna beskriver även att deras handlingsmöjligheter är sämre i någon av aspekterna som ti scheman och grupper.


Arbetsmiljön inverkar på undervisningarna genom exempelvis större krav på organisation och planering. Om man inser vikten av att det bör finns kunskap i organisationer om hur konflikter bör hanteras och varför man skall hantera dem på ett visst sätt tror vi att man kan undvika negativa konsekvenser av olika slag både för de anställda och för organisationen. På en arbetsplats bör en individ ha förmågan att kommunicera, skapa relationer och lösa konflikter med kollegor för att skapa bra förutsättningar för sin hälsa.


Konflikter på arbetsplatsen utifrån individ grupp och organisation

Egen kompetensutveckling och lärande i arbetet är förutsättningar på individnivå som kan medverka till god hälsa på grupp - och organisationsnivå (17). Uppstår när gruppen behöver lätta på trycket som ett sätt att uttrycka allmänt missnöje, ilska och frustration. För att kunna komma tillrätta med detta måste man identifiera och analysera var det brister.


Organisation och ledarskap Utifrån teorier och kunskap om arbetssätt stödjer beteendevetarna utvecklingen av era medarbetare, ledare och er verksamhet. Insatserna kan vara både på individ - och gruppnivå. Hanteringsstrategierna och synen på konflikter är väldigt viktiga för hur man kommunicerar och bemöter varandra på arbetsplatsen. Nästa avsnitt av artikelserien kommer att närmare ta upp heta och kalla konflikter. Därefter ska vi gå vidare och se vad som händer om vi bygger upp konflikttriangeln till ett isberg.


Sverige och internationellt. Genom att arbetsplatsen ger förutsättningar och möjligheter kan utveckling av positiv häl-sa stärkas i form av till exempel känsla av sammanhang, engagemang och välbefinnande. Välmående individer i välfungerande arbetsorganisationer ger dessutom vinster för individen , organisationen och samhället.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения