Bo Hejlskov Elvén Leg. Lågaffektivt bemötande är ett sätt för vuxna att förebygga och hantera barns känsloutbrott. Några tips på hur du kan använda lågaffektivt bemötande : 1. Sänk känslointensiteten Vi människor ”smittas” ofta av varandras känslor. Det kallas affektsmitta. Barn med adhd reagerar i högre grad på andras känslor som om de vore.
Ofta reagerar de med samma affekt som de presenteras för. Orsaken till det är att affekt smittar, men att de flesta av oss som ganska små lär oss att skilja på om det är vår egen affekt eller någon annans vi känner. Vi skaffar oss data som vi sedan kan analysera.
Genom att vi på så vis tar bort vår egen känslomässiga reaktion ur arbetet, blir det lättare för oss att se mönster och struktur i händelserna. På första sidan i appen har du en tidslinje med staplar. Utbildning och handledning i lågaffektivt bemötande. Genomförandeplaner som tydligt och konkret visar på vilket sätt den enskilde behöver och önskar få stöd för att vardagen ska fungera. Hög medvetenhet hos personalen om tvångs- och begränsningsåtgärder och en ständigt pågående diskussion om arbetssätt och utveckling.
Temat det här året är ”Rätten att vara den man är”, något som speglar den humanistiska etik som lågaffektivt bemötande bygger på. Dessutom finns det inom lågaffektivt bemötande verktyg för att hantera våld och annat kraftfullt beteende när det i alla fall uppstår. Hur vi förstår, tolkar och tänker kring en situation påverkar våra känslor och vårt agerande 4. En nyckel till detta är att arbeta lågaffektivt.
Appen är utvecklad i samarbete med psykologer som har lång erfarenhet av att arbeta med lågaffektivt bemötande och problemskapande beteende. Då kan man använda ett lågaffektivt bemötande , där man med sitt eget lugn smittar den andre att känna och agera likadant. Affekt är starka känslor. Många människor har inte förmågan att skilja på vad som är ens egna och andras känslor, särskilt i en affekterad situation.
Lågaffektiv pedagogik innebär att man som vuxen använder olika strategier för att möta barn som lätt blir frustrerade och utagerande mot sin omgivning. Riskbedömningar inom psykiatrin - SBU. Men enligt skolans rektor har personalen fått utbildning och har direktiv att följa upp incidenter enligt lab. Samtidigt saknas det vetenskapligt stöd för att lab fungerar i skolor.
Den utgår från att alla vill bete sig bra, om de får chansen. Man måste tro på människors förmåga att göra rätt för sig om man vill påverka dem i rätt riktning. Vi kan då minimera våld och självskada enbart genom ett ändrat arbetssätt. Johan Sander kommentarer.
Som pedagog i mitt klassrum möts jag ständigt av. I denna bok presenteras lågaffektivt bemötande. Ziverts beskrivning av lågaffektivt bemötande skiljer sig avsevärt från det ovan beskrivna. Därmed blir kritiken förfelad. Men det är också en hållning och förståelse för hur stress uppkommer och utvecklas och hur omgivningen behöver förstå vissa viktiga premisser för att människor ska må bra, lär sig och utvecklas.
Att behärska lågaffektivt bemötande kan vara användbart i flera situationer, både i arbetslivet och privat. En kurs inom lågaffektivt bemötande ger dig redskapen du behöver för att utstråla ett lugn som motverkar att konflikter och stress tillförs i olika situationer. Något som verkligen hjälpt oss att bli en gladare familj är att stifta bekantskap med lågaffektivt bemötande.
Här är tre exempel på hur det kan fungera.
Комментариев нет:
Отправить комментарий