понедельник, 19 сентября 2016 г.

Arbeta med människor yrke

Om du vill arbeta med att stödja och hjälpa människor i olika situationer i livet är socialt arbete ett bra val. Det finns många olika yrken att välja på och arbetsmarknaden ser mycket bra ut. Det finns arbeten både inom den offentliga sektorn, hos privata företag eller som egen företagare.


Jag har alltid funderat på vad som passar mig när det gäller yrkesval och många har sagt åt mig att jag borde satsa på att jobba med människor och jag håller med. Jag går samhälle med inriktning beteende och känner att det passar mig. Prova att arbeta med människor inom ett annat yrke innan du söker till polisprogrammet. Det kan vara inom vården, äldreomsorgen eller liknande så att du får en förståelse för vad det innebär att möta människor och att du blir trygg i det.


Arbetsuppgifter: Som psykolog arbetar du med att förebygga och behandla psykisk ohälsa hos människor. Du träffar patienter med olika psykologiska problem och hjälper dem att förbättra sin livssituation. Som psykolog använder du din goda förmåga att få människor att öppna upp sig under era samtal. Gör: Att arbeta som gruppträningsinstruktör betyder att du inspirerar människor till en skön och rolig träningsupplevelse.


Arbeta med människor yrke

Framtidsutsikter: Som med många andra jobb inom hälsobranschen är det svårt att få heltidsjobb. En kurator arbetar med att vara en vägledare och ett stöd för människor i livets olika situationer. Genom samtal försöker man tillsammans med klienterna komma fram till lösningar på problem. Arbetet ger mycket kontakter med människor och varierande arbetsuppgifter.


Ett jobb där jag kan arbeta tillsammans med en terapihund skulle också vara fantastiskt roligt, jag läste en artikel om en kvinna som jobbade som kriminalvårdare och hade sin hund som var just utbildad terapihund med sig i yrket , nackdelen där är precis den det brukar vara, utbildningen finns inte i närheten av mig så om jag ska söka. I yrket arbetar man med barn, ungdomar eller vuxna som har svåra problem. Det kan exempelvis röra sig om funktionshinder eller barn som mår dåligt beroende på sin hemmiljö. Alkohol- eller narkotikamissbruk är också ofta en orsak till sociala problem.


Arbeta med människor yrke

Som hälsopedagog kan du också kallas för en hälsovägledare. Verktygen du arbetar med är träningslära, beteendepedagogik, anatomi, ledaregenskaper, hälsoprofilbedömningar och kost- och näringslära. Hälsopedagoger och hälsoutvecklare är konsulter eller anställda vid företag och myndigheter.


Hantverkspedagoger arbetar med skapande aktiviteter, och med konst och hantverk i mötet med den enskilda människan. Yrket är en kombination av socialt arbete, pedagogik och hantverkskunnande. I Västra Götalandsregionen gör du just det.


Arbeta med människor yrke

Vi är till för människorna som lever här – för tillgången till hälso- och sjukvår kultur, kollektivtrafik och utvecklingen av ett hållbart samhälle. Beroende på vilka kurser du väljer kan du också arbeta som behandlingsassistent eller boendestödjare. Det är ett stort och viktigt uppdrag. Då ska du söka till ett högskoleförberedande Vård- och omsorgsprogram inom samverkan Vård- och omsorgscollege Stockholmsregionen. Vill du arbeta med människor och utvecklas?


Efter utbildningen kan du arbeta direkt som undersköterska eller läsa vidare på yrkeshögskola, högskola och universitet. I dagens tekniska samhälle blir det fler och fler människor som arbetar med kreativa yrken där det gäller att skapa och hela tiden komma på nya idéer. Ett yrke där detta är fallet är copywriting. Copywriters förväntas vara kreativa, fyndiga och nyskapande. Dessutom arbetar många som läst samhällsvetenskap även med behandling och utredning i direktkontakt med människor.


Det gäller framför allt socionomer, psykologer och andra med en beteendevetenskaplig inriktning på sin examen. Du gillar att göra saker, inte att prata om dem. Du har ett sinnelag för hur tekniska prylar fungerar och har lätt att lära dig nya saker.


Du tycker om att arbeta med händerna och tillverka färdiga produkter. Du är en mästare på praktiska prylar, och är först med att anmäla dig om någon behöver en extra hand. Jag har en fråga till er som arbetar med människor som mår dåligt (socionomer, sjukskötersker, läkare mfl.) Tröttnar ni någonsin på att vara runt människor hela tiden?


Om inte, vad gör ni för att orka med ? Jag blev socionom för att jag kände att det var det perfekta yrket för mig.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения