пятница, 9 сентября 2016 г.

Sunna islam

Där ”haram” är förbjudet och ”wajib” är obligatoriskt kan sunna betyda ”det som är rekommenderat att göra”. Att göra som man tror att Muhammed gjorde är att handla efter Muhammed Sunna. Profetens sunna har nedtecknats i flera hadith-samlingar.


Bilden föreställer serien Fath ul-Bari fi Sharh Sahih al-Bukhari. Utan sunna (hur profeten förstod och tillämpade lagen) nedtecknad i hadith-samlingar hade islam utvecklats i annan riktning. Sunnah , (Arabic: “habitual practice”)also spelled Sunna , the body of traditional social and legal custom and practice of the Islamic community.

Vill du få tillgång till hela artikeln? Sunni är den största grenen inom islam. De följer bestämmelserna i Koranen och Muhammeds sätt att leva och handla som finns beskrivet i sunna (seden). Inom sunni betonas Muhammeds seder och bruk, det vill säga hans lära och hur han levde. Om detta går att läsa i haditherna.


Its name comes from the word sunnah , referring to the behaviour of the Islamic prophet Muhammad. Hadith är de nedskrivna delarna av den större traditionssamlingen sunnan , vilken bland annat innehåller allmänt kända men inte nedskrivna förbud och plikter i islam. Merparten av hadithsamlingarna nedtecknades först på 700- och 800-talen, långt efter Muhammeds död år 632.

Vielä tuolloin sunna saattoi silti viitata vielä Mooseksen lakiin. Om Koranen är Islams främsta källa, så är Profeten Muhammed (saw):s sunna den näst viktigaste källan. De flesta muslimerna i världen är därför sunniter. Sunna innebär profetens levnadsvanor som handlar om vad vår profet sade, gjorde och godkände.


Profeten kallades den gående Koranen, och det är i studiet av hans välsignade liv som muslimer får kunskap om islam. A brief article outlining what constitutes the Sunnah , and its role in Islamic Law. Part Two: How the Sunnah differs from the Quran, and the position of the Sunnah in Islamic Law. Vid sidan om Koranen är profetens sunna den näst heligaste som finns inom islam. Bygg din personliga ordlista.


Searches for the whole phrase instead of individual words Wildcards e. Matches any set of one or more characters. Den som underkastar sig Allah, Islams namn på Gu är muslim. Människan är beroende av Allah nå barmhärtighet och rätt tro och goda handlingar är förutsättningen för Allahs förlåtelse. Islam betyder fre fri underkastelse. Sunna nebo také suna (arab. سنة) znamená doslovně „cesta“ nebo „zvyk“ a tvoří jeden z pramenů islámského práva.


Sunna på arabiska har idag tre betydelser, kortfattat är det: 1. Part One: The definition of Sunnah , what it constitutes, and the types of revelation. It contains a lot of brief, yet informative articles about different aspects of Islam.

New articles are added every week. Also, it features Live Help through chat. Smiling is equivalent to giving in charity and having good manners. Att betrakta den som den är, nämligen den andra lagstiftnings källa efter Koranen. Ty, enligt Bilal Al Harith så sa profeten (sAws) den som ger nytt liv åt en sunnah av mina sunnah och som har radderats bort efter mig den får en belöning lik den som har gjort den sunnah utan att deras belöning minskar.


Sunnah synonyms, Sunnah pronunciation, Sunnah translation, English dictionary definition of Sunnah. De fyra första kaliferna Abu Bakr, Omar, Othman och Ali är viktiga deras handlingar är också vägledande vid sidan av Muhammeds och ingår i sunna. Sunni- islam har drabbats av splittring, främst i de så kallade fyra skolorna: Hanafi, Shafi, Maliki och Hanbali. Det Nya handlar om Jesus och hans lärjungar. Muslimernas heliga skrifter är Koranen och Sunna som tillsammans bildar Sharia som är Islams lag.


Sunnimuslimit nojautuvat sunnan tulkinnassa Koraaniin ja Muhammedin sunnaan, kun taas shiiat hyväksyvät myös imaamien sunnan jumalallisen lain lähteeksi. Sunnalaisuudessa sharian tulkinta kuuluu tasapuolisesti uskonoppineille, ulamalle eli viisaille miehille.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения