пятница, 23 сентября 2016 г.

Vad gör man hos en kurator

Vad gör man hos en kurator

Jämför priser och läs omdömen. Du kanske behöver hjälp med att klara av det du ska göra på dagarna. En kurator kan ge dig stöd när du söker bostad eller arbete. Ofta träffar man en kurator flera gånger på bestämda tider.


Ibland träffar du kuratorn bara en enda gång när det är något särskilt du behöver hjälp med. I morgon har jag tid hos en kurator på vårdcentralen. Rutinen på min vårdcentral är att kuratorn tar emot en och sen kan hon slussa vidare till psykolog, läkare eller vad som nu kan behövas. Jag är fruktansvärt nervös och vet inte alls vad jag ska säga. Brukar de liksom fråga vad ens ärende är och sen bara sitta tysta och vänta?


De jag möter får ibland kämpa för att hitta sin plats i samhället. Jag tycker att det är viktigt att prata om kärlek, sexualitet och relationer och det får jag göra på ungdomsmottagningen. Många kommer också med en upplevelse av låg självkänsla.


Då är det viktigt att kunna jobba långsiktigt med den. Därför träffar Edvard många unga över ti för att hjälpa till med att få en förändring. När det kommer till självkänslan handlar det ofta om att se vad man faktiskt gör , att man klarar saker. Jag gick hos en manlig kurator under tiden jag var gravid för att behandla ett gammalt trauma som hade med sexuella övergrepp att göra. Kuratorn jag gick hos var väldigt trevlig och fick mig att känna mig bekväm med att besöka honom.


Första gången fick jag prata fritt om vad jag varit med om och kuratorn tog antekningar under samtalet. Ett vaccinationstillstånd för hela skoltiden - kan man göra så? Familjehemsplacerade barn- vem medger samtal med kurator ? Svar på allt är ett community-baserat forum där medlemmar kan ställa frågor om vad som helst. Vad gör man hos en kurator ? Vi har samlat många år av kunskap och publicerar nu detta för alla att ta del av. En skolkurator är oftast placerad på skolan och spenderar mer tid på skolan och är både mer synlig och tillgänglig än en skolpsykolog.


Vad gör man hos en kurator

Ofta kan kuratorn vara en enkel väg att komma i kontakt med elevhälsan. Problem hamnar ofta hos skolkuratorn innan de blir ärenden för specialpedagog och skolpsykolog. En del har varit med om olyckor och vill prata om det.


Andra vill prata om sin funktionsnedsättning och hur de ska leva ett bra liv. Du får själv bestämma vad du vill prata om. Ibland behöver man träffa en psykolog flera gånger på bestämda tider Då kan man ta upp allt som man tycker är viktigt. En psykolog har tystnadsplikt.


I dessa fall är kuratorn skyldig enligt socialtjänstlagen att kontakta socialtjänsten och göra en anmälan. En sådan kontakt tas förstås inte utan att den det gäller först fått information om vad som ska göras. Kuratorn kan berätta för dig vilken hjälp du kan få.


Det här gör en kurator. Med kuratorn kan du prata om dina problem. Till kuratorn går både kvinnor och män i alla åldrar. Vad händer när du träffar kuratorn ? När du träffar kuratorn pratar ni om vad du behöver hjälp med.


Vid år slår sekretessen till. Men en bedömning av vad t. Jag kan också nämna att bestämmelsen i OSL 12:innehåller en skrivning om att vårdnadshavarens rätt till insyn inte gäller om det kan antas att den underårige lider betydande men om uppgiften röjs för vårdnadshavaren. Kuratorn ger information om vilken hjälp du och din familj kan få från samhället, och stödjer er i kontakten med olika myndigheter. Ibland kan kuratorn också vilja prata med dig under utredningen om hur du mår.


Kuratorn och psykologen kan berätta för dig vilken hjälp du kan få. Med dem kan du prata om dina problem. Till dem går både kvinnor och män i alla åldrar. Man kan också tala med skolkuratorn om man oroar sig över en vän eller klasskamrat.


Vad gör man hos en kurator

Då träffas man i kuratorns rum där man ostört kan tala. Träffarna kallas för stödsamtal. Viktigt att veta är att allting som sägs hos skolkuratorn hålls mellan skolkuratorn och dig om inte ni tillsammans kommer överens om annat. Till exempel psykologer, kuratorer , psykoterapeuter, sjuksköterskor och läkare.


Alla som du träffar på elevhälsan, en ungdomsmottagning, en vårdcentral, studenthälsan, ett sjukhus eller bup har tystnadsplikt och anmälningsplikt. Socionomutbildningen är en ½-årig yrkesförberedande utbildning om 2hp som leder fram till en Socionomexamen. Efter avslutad utbildning kan du fortsätta att läsa till magister, vilket tar ytterligare ett år, eller en masterexamen efter två år.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения