пятница, 9 сентября 2016 г.

Hantera konflikter på ett konstruktivt sätt

Men det är inte vare sig realistiskt eller önskvärt att bygga bort alla konflikter. Att se på sig själv och andra som människor med förmåga att förändra sitt eget beteende är ett konstruktivt sätt att närma sig konflikter. Det ger dig stora möjligheter att välja en konfliktstil som är väl anpassad till situation. Det ökar din känsla av frihet, trygghet och att hopp frigöra dig från att vara bunden till en stil.


Samma händelse tolkas på olika sätt.

För att lösa den här typen av konflikt bör du fokusera på målen och inte på vilket sätt som är bäst för att nå dit. Konflikten beror i regel på at man har olika referensramar. Fungerar inte detta är det viktigt att företaget har en väl formulerad policy för hur frågor ska hanteras. Uppskattningsvis lägger svenska chefer ca av sin arbetstid på att hantera konflikter.


Med hjälp av intressebaserad problemlösning i sex steg får du en grund för att lösa dina konflikter på ett konstruktivt sätt. Intressebaserad problemlösning bygger på den välkända Harvardmetoden, Harvard Negotiation Project. En viktig del av ett aktivt ledarskap är att hantera konflikter.


Thomas Lundqvist delar med sig av åtta konstruktiva metoder för att förebygga och lösa konflikter på arbetet.

Arbetstidsstudier visar att ledare lägger upp till av sin arbetstid på att lösa konflikter. Det motsvarar den tid du är på semester varje år. Om man lyckas hantera konflikter på ett konstruktivt sätt , för det med sig många fördelar – gruppen och individerna kan utvecklas och samarbetet kan fördjupas, dysfunktionella beteendemönster kan upptäckas och målen för gruppen kan klargöras. På så sätt undanröjs framtida konflikter.


De finns i livets alla sammanhang. Du kan aldrig leva utan konflikter utan måste lära dig hantera konflikter på ett bra och konstruktivt sätt. För att kunna prata om känslor på ett konstruktivt sätt måste man ofta ha gjort ett förarbete genom att reda ut i första hand sina egna känslor, men även rikta uppmärksamheten mot vad som rör sig inom motparten. En konflikt är inte samma sak som ett problem. Den utvecklas bara till ett problem om den inte hanteras på rätt sätt.


Tala om vad som är viktigt för dig, varför du tycker det är viktigt, vad du känner och vad du önskar. Fråga efter motpartens känslor och behov på ett sätt som visar att du bryr dig om och respekterar dem. Håll kontakt med motparten. Att bryta kontakten med motparten leder ofta till svårare konflikter. Det finns många sätt att hantera konflikter på , både destruktiva och konstruktiva.


Ett destruktivt sätt kan vara att förneka konfliktens existens. Mer konstruktivt sätt att hantera konflikter på är genom t ex samverkansstrategier som bl a kan vara problemlösande samtal och förhandlingar. Medling är en särskild metod för att lösa eller hantera konflikter.

Den bygger på att en tredje opartisk person (det kan också vara två medlare) bistår konfliktparterna att kommunicera om konflikten på ett konstruktivt sätt. I denna text ges en kortfattad presentation av medling som konflikthanteringsmetod. Hanterar du den dessutom på rätt sätt kommer detta att leda till utveckling och nya möjligheter. Det här webbinariet ger dig verktyg och metoder för att konstruktivt hantera och minimera olika situationer som kan uppstå.


Du får lära dig olika förhållningssätt, knep och strategier för att smidigt lösa missförstån konflikter och svårigheter på ett konstruktivt sätt. Konfliktlösare behöver därför en verktygslåda med många olika redskap, som de kan kombinera på olika sätt beroende på hur det ser ut i varje enskild konflikt , konstaterar Thomas Jordan. Men i Sverige har det varit mycket uppsplittrat när det gäller att arbeta professionellt med att lösa konflikter. Bli bättre på att föra svåra samtal.


Kunna se sin egen påverkan och roll i konflikter. Förstå vanliga reaktioner hos sig själv och andra. Leda den andre till ett ”ja” Kunna ha ett bra samarbete med medarbetare du inte valt. Kursen ger kunskap om hur man kan förebygga, hantera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt.


Vi behöver tala om det som blir fel men även på ett tydligt och konkret sätt visa på hur man kan göra istället. Vi lär dig att kommunicera med barn och ungdomar på ett bättre sätt för att både förebygga och hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Det är dock stor skillnad på en konstruktiv konflikt och en som bryter ner människor och riskerar att långsamt växa till något ohållbart.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

Популярные сообщения